mereka

kasi ikan makan.

08 December 2012

biar pedih sakit perit.

andai dulu cita-cita aku mahu jadi seorang doktor
andai dulu cita-cita aku mahu jadi seorang jurutera
andai dulu cita-cita aku mahu jadi seorang footballer
tapi sekarang mungkin sudah lain
cita-cita aku impian aku cuma satu
mahu jadi manusia yang dipandang tinggi
mahu jadi manusia yang dihormati
dan mahu jadi manusia yang luar biasa
dan aku sedang mencuba untuk itu
kerna aku ini harapan
harapan semua
harapan keluarga yang terutama
kerna aku cuma satu
ini untuk ibu
ini untuk abah
ini untuk masa hadapan
tapi juga aku sedang bahawasanya untuk aku jadi sebegitu
aku perlu tempuh begitu banyak halangan dan dugaan
dan juga telah aku merasai sekit pedih perit itu
ya, aku cuba gagahi
demi harapan, dan masa hadapan

Ya Tuhan, aku mohon kuatkan aku dan permudahkan segalanya.

06 December 2012

Saya rindu mak saya.

Mak asyik call, mak tanya khabar, mak tanya tentang bisnes, mak tanya tentang semuanya.
Dan mak cakap kat kampung musim buah, mak pergi kutip durian, kutip rambutan, kutip manggis, kutip rambai.
Mak tanya bila mahu pulang?
Saya hanya diam.
Mak, saya mahu pualang.
Saya rindu mak rindu kampung rindu semua.
Mak, saya akan pulang.
Saya sayang mak.

05 December 2012

Sampai mati

Aku
Ada satu sifat yang aku mampu ubah walau dengan hanya sekelip mata.
Tapi
Ada satu sifat yang tak mampu aku ubah walau sampai mati.

18 November 2012

loghat.

perangai loghat. tak pernah habis.

" u can take the people out of the kampung but u cannot take the kampung out of the people. "

-amar fadhli.

27 October 2012

i have friends. they're all crazy. however it is, even they always do something stupid and crazy things, but they're good in giving advice. thanks guys.

warkah cinta buat 'N'.

dan sejak aku pasti kau adalah pemilik tulang rusukku
dan sejak itu juga tidak pernah aku fikirkan orang lain selain kamu.
yang ada, cuma kamu.

tak perlu dua kali fikir untuk bilang aku rindu kamu.
tak perlu dua kali fikir untuk bilang aku sayang kamu.
tak perlu dua kali fikir untuk bilang aku cinta kamu.

sampai waktu
kau cium tanganku
aku kucup dahimu
kau, aku, jadi satu.

oh! ozawa.

malam tadi, ozawa datang lagi. tapi kali ini ozawa datang sebagai seorang housekeeper. loceng bilik 017 berbunyi. tiga kali sebelum aku sempat membuka pintu untuk menjemput ozawa masuk.

" oh ya, please come on in, i need u clean all my tidy fucking room and all my clothes. now. "
" okay sir "

tanpa perlu banyak bicara, ozawa terus memulakan tugasnya. dan aku yang malas mahu menunggu, terus ke bathroom. i just want to take a longgggg nice bath.
teapat satu jam, aku keluar dari bathroom. aku lihat semuanya sudah selesai dikemas ozawa. perfect. tiada yang mengecewakan. kasihan sungguh ozawa, sejuk penghawa dingin pun tak mampu dari menghalang keringat ozawa dari terus terbit. ozawa yang berpkaian formal seorang housekeeper sebuah hotel lima bintang aku lihat lama-lama. kemeje lengan pendek putih dan skirt merah jambu paras peha memang sungguh padan dengan ozawa. setelah segalanya selesai, ozawa meminta diri untuk pulang kerna tugasnya telah selesai. tiba-tiba.. semua lampu serta penghawa dingin terpada sendiri. blackout. semuanya gelap gelita tanpa ada walau satu cahaya. ozawa menjerit lalu menerpa aku . . .

seat 7a 7b dan stesen dang wangi.

bagi aku, kau dan aku cuma berada di dalam satu gerabak train yang sama. yang bezanya, kau cuma berada di gerabak yang paling depan, dan aku berada di dalam gerabak yang paling belakang. dan bezanya lagi, kau mungkin naik dari stesen KLCC dan aku naik dari stesen setiawangsa. walau kita dari stesen yang berlainan, atau kita duduk di dalam kelas yang berbeza, aku harap mungkin suatu hari nanti aku mampu duduk betul-betul di seat sebeleh kau. kau seat 7a dan aku seat 7b. dan kita akan sama-sama turun di destinasi yang sama. mungkin dang wangi.

sesudah menulis mereka dan berimagi segala macam kemungkinan, baru aku teringat yang train tak punya seat yang tertera nombor atau huruf. jadi mana mungkin kita akan duduk di seat 7a dan 7b.

kau ingat tak si S beromen dengan si M kat tepi tangga?

tempoh hari terjumpa kawan lama. kawan sekolah. 7 tahun tak jumpa. akhirnya terjumpa di kuala lumpur. dan bila terjumpa, mula bersembang bergebang bercerita segala. tapi bercerita tentang segala yang berkisar di zaman sekolah. cerita bertumbuk. cerita hisap rokok belakang almari. cerita budak hisap gam. cerita budak hisap ganja. cerita budak kena raba. cerita kawan kau bercinta dengan kawan aku last-last bercinta dengan kau. cerita lari dari sekolah. cerita buli budak sampai pengsan. cerita main bola dari pagi sampai ke petang. cerita kau kikis duit anak penghulu. cerita sekodeng budak beromen tepi tangga. cerita kau jadi hero selamatkan budak kes bertumbuk. . dari malam semalam sampai ke malam esoknya, cerita zaman sekolah bersambung tanpa ada henti. tak pernah habis.

semua cerita nampak gampang dan macam takda satu pun pengertian. tapi bagi aku mungkin, yang semalam itu yang mencorakkan kita hari ini dan kita hari esok.

gadis laman I

ada satu gadis. gadis SPM. tiap minggu ke kelas tuisyen di laman seri. tiap kali mahu ke kelas pastinya akan lalu di depan kedai aku. itu pasti. bukan kerna tidak ada jalan lain, mungkin kerna di laluannya ada aku.

6 bulan berlalu. hanya perhati. tanpa senyum. hanya mata sama tentang. mungkin sama masih belum berani. atau mungkin suatu hari nanti, ketika dia cuba melewati aku, buku teks tau talipon bimbitnya akan tercicir. lantas aku menegur.

" awak, your handphone "
" oh, thanks "
" sama-sama. eh okay tak phone tu? "
" takda apa pun, jatuh sikit je, thanks tau "
" eh its okay lah. next time hati-hati pegang barang "
" yah, thanks again "
" oh, selamat ke kelas "
" eh jap, macam mana tau saya kat sini pergi kelas? "
" dah 6 bulan wak " :)

bersambung . . 

ok, tempoh hari gadis SPM itu datang ke kelas dengan memakai kebaya merah yang berbelah di tengah hingga paras lutut. semua seperti pegun.

permainan lewat pagi

4.25 minit pagi.

pagi minggu. mata belum juga mahu ajak ke ranjang. sedang jari tangan masih rakus merogol joystick. namun skor di kaca tv masih belum berubah angka. sejak 15 minit tadi angkanya masih sifar.

- bulan sudah satu, bintang sudah seribu, tapi aku masih sifar. celaka punya manchester united.

malam yang sepi pi pi

malam itu sunyi sepi
semua sepi
tv sepi
radio sepi
orang sepi
cicak sepi
kucing sepi
mat rempit sepi
mat kereta laju sepi
mat indon kontrak sepi
mat tiga suku pun sepi

tiba-tiba nokia 3250 yang pertama memecah sepi

1 NEW MESSAGE
012-765XXXXXX

"Selamat malam"

satu pesanan dari seseorang yang lansung tak aku kenali.stranger.
tanpa membalas, handphone terus aku matikan.

"ah, mengapa perlu diucap selamat kepada malam?" gila.

26 October 2012

Djakarta.

Alhamdulillah, Jakarta touched down. hope everything will be good and go as planned. 

kopi jantan.

kau kemam kepat kulum hisap gigit ratah jilat telan teguk lah walau sekilo kopi jantan sekalipun, kalau mata kau mahu pejam, tetap juga pejam.

REI

i miss my Japanese girl.

28 September 2012

sebagaimana iblis

berusahalah kamu sebagaimana kuatnya usaha seekor iblis.
yang tak pernah kenal erti putus asa, dan tak pernah jemu.
-Amar Fadhli.

02 September 2012

27 June 2012

Selamat Ulang Tahun Amar.


Selamat hari ulang tahun Amar.

Seperti biasa, tiada apa yang spesial. Cuma ucapan dari teman-teman, keluarga dan saudara-mara. Tapi aku tetap bersyukur kerana masih diberi peluang dan kesempatan untuk terus bernafas dan menikmati nikmat-nikmat Tuhan diatas muka bumi ini. Juga diberikan peluang untuk terus mengabdikan diri kepadaNya sebagai seorang hamba yang menurut segala perintahNya.

" Ya Allah, Kau berkati, Kau rahmati dan Kau permudahkanlah segala urusan dunia dan akhiratku. Amin. "


10 June 2012

angan-angan :)

semalam. dalam perjalanan pulang dari alor setar ke kuala lumpur. dalam kereta, aku duduk seat belakang.dan sambil pandang luar tingkap, aku mula pasang angan-angan. angan-angan suatu hari nanti gimana caranya aku mahu lamar kau. mungkin aku datang ofis, aku buat kejutan. atau mungkin aku bawa kau tepi pantai sambil tengok matahari jatuh. atau mungkin waktu tengah webcam. atau mungkin waktu candle light dinner tepi kolam hotel five setar. atau.. ah. macam-macam yang aku fikirkan. sampai tak tahu yang mana satu aku nak pilih. pening. dan last skali, aku tidur. :)

lepas bangun tidur, aku pening-pening sikit. aku pandang luar tingkap semula. aku tengok ada bentuk-bentuk awan yang menarik. aku pun reka sendiri apakah rupa awan-awan itu. ada yang aku tengok macam burung, ayam, tahi, orang terbang, buaya tengah nganga mulut, tengkorak dinosaur. tapi ada satu tu aku tengok macam helikopter! sumpah! gaya betul sebiji-sebiji. lepas tu aku malas nak fikir dah. aku pejam mata balik. nak angan-angan lain yang lebih sedap pula. :)

22 May 2012

seorang gadis telah ditipu si cermin gelap

ada gadis. sedang berdiri depan cermin gelap. yang disebelah sana ada aku. tapi gadis itu tak nampak aku. hanya aku yang nampak dia. dia lihat-lihat dirinya. dia betulkan baju. dia sisirkan rambut. dia belekkan wajah. semua. lama. seratus peratus dia percayakan cermin itu. cantik yang dibias cermin, maka cantiklah dia. tapi dia tak tahu yang sebenarnya cermin itu sedang berbohong padanya. kasihan gadis itu, ditipu si cermin gelap. padan muka.

17 May 2012

malam tadi. telah terbukti, yang hati aku ternyata lembut.
hanya dengan sepatah dua kata dari ayah, mata aku berkaca.
ya, hati aku memang lembut.
makin aku paksa keraskan, makin mudah air mata ini tumpah.
sampai sudah.
takkan mungkin.
tanpa jawapan.
hanya persoalan.

dan rupa-rupanya..

12 May 2012

13 MAY - it's not a tragedy.

KHAS BUAT INSAN YANG PALING AKU SAYANG DALAM DUNIA.

ibu,

ibu yang selalu jadi jam loceng aku setiap pagi
yang tiap pagi akan ketuk pintu bilik aku sambil kata 
"adik bangun dah subuh dah 6 suku"
meski aku pesan suruh kejut 6 setengah, tapi ibu selalu kejut 6 suku
ibu cakap tak baik lewat-lewatkan solat

tiap pagi waktu sekolah bila aku mandi
ibu selalu ketuk pintu bilik air sambil cakap "adik cepat dah 6.45"
meski aku tau yang sebenarnya baru pukul 6 setengah
ibu tak nak aku lewat
maka "dah 6.45" tu hari-hari aku akan dengar

aku ni suka main. hari-hari pun nak main. 
ibu tau anak dia ni hari-hari main sini sana
ibu tak kisah, ibu faham anak dia
tapi hari-hari ibu pesan
"adik jangan balik lewat maghrib sangat, setan iblis banyak di luar"

pernah aku duduk jauh lama-lama aku takda duit
aku tak nak susahkan ibu minta duit
tapi ibu macam tau-tau anak dia perlu duit
maka ibu hantar meski aku tau ibu pun perlukan duit

tiap kali duduk jauh
tiap hari ibu talipon tanya khabar anak dia
meski sebenarnya aku tau aku yang patut tanya khabar pada ibu
tapi ibu tak kisah ibu lagi pentingkan aku dari dirinya sendiri

waktu kami susah nak beli makan tak ada
ibu tetap sanggup berkorban apa saja untuk kasi aku makan
meski aku tau ibu sendiri pun belum makan
tapi itulah ibu, asalkan anak dia makan dah cukup

kalau aku nak pergi jauh nak tinggal ibu lama
ibu sanggup hantar aku walaupun terpaksa jalan jauh
aku cakap kat ibu "takpa takpayah hantar adik dah besar"
tapi ibu tak kira walau aku besar mana pun
ibu tetap nak tengok anak dia depan mata sendiri

kalau aku mintak apa-apa dari ibu
pasti ibu akan usahakan sampai dapat
walaupun aku tahu ibu sebenarnya takda duit
tapi ibu sanggup berpajak demi anak dia

ibu, terlalu banyak pengorbanan ibu sejak aku lahir, terlalu
ibu, terlalu banyak yang aku drafkan tentang ibu, tentang jasamu. terlalu
ibu, sesungguhnya engkaulah insan terhebat dan termulia yang pernah aku kenal

ibu, lahir besar pandai aku semuanya kerana ibu
tapi maafkan aku andai kadang aku ini jadi
degil sombong bebal melawan manja menghampakan

cuma satu,
aku pinta restumu untuk hidupku
moga-moga suatu hari aku jadi seorang anak yang membanggakan


ibu,
sempena hari yang berbahagia ini, adik ada sesuatu untuk ibu

tadaaaAAA !!

ibu, sempena hari jadi ibu, dan sempena hari ibu
adik bagi hadiah yang tak seberapa ni untuk ibu
kat dalam kotak coklat tu ada kittunkatz bengal sekor
dalam kotak sampul kaler2 tu ada jongkong mas
then dalam sampul surat putih besor gedabak tu ada cek 10 juta



:D

ibu, hari ini, ini je yang adik mampu
lain hari, insya Allah, akan lebih

walau aku tahu walau sebesar mana atau sebanyak mana pun yang aku bagi masih lagi
takkan mampu untuk membalas jasamu padaku sejak aku dalam kandungan, hingga sekarang

tapi aku akan berdoa pada Tuhan agar ibu sentiasa dikurnia kesihatan yang berpanjangan,
umur yang panjang, sentiasa dirahmati dalam setiap lakumu, dan berbahagia hingga firdausi.

selamat hari jadi dan selamat hari ibu !

10 May 2012

aku yang kembali bernafas.

" don't ever deal on shisha again, just like a sick dragon "
setelah 6 purnama, itulah kata yang paling manis aku dengar dari kamu.
thanks sayang. :)
selamat kembali, dan mari kita berkenalan semula.

07 May 2012

ROMPAKAN BERSEPADU ep1- Plan B



malam semalam adalah malam terakhir yang aku sempat tonton dengan mata kepala aku sendiri sebuah teater arahan Alloy Paradoks dari Paradoks Pruduction. merupakan teater yang beraliran realisme dari mereka. teater yang bertajuk Rompakan Bersepadu ini telah dimainkan di Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur selama 4 hari bermula pada 3 hingga 6 Mei. selepas aku kempunan nak tengok teater Juta Juta, kali ini aku bertekad untuk tidak lepaskan peluang untuk melihat hasil karya dari golongan muda yang berbakat ini. dan ternyata, sangat tidak mengecewakan semua penonton yang hadir. walaupun hanya bermain di satu ruang yang agak terbatas, namun setiap seorang dari mereka dapat memainkan watak dengan sangat berkesan.


sinopsis:


satu kumpulan semi-pro sudah buat rompakan ke atas sebuah kedai emas. Halim yang jadi ketua, memimpin empat lagi kawan dia yang lain, Zul, Nizam, jumat dengan dani.


tapi plan terlari sikit bila polis sampai awal sangat dan menyerbu mereka semasa rompakan tengah berlaku. akibatnya semua terpecah bawa haluan masing-masing untuk selamatkan diri.


semua plan jadi kucar kacir. semua orang saling mencurigai satu sama lain. ada antara mereka yang plan untuk khianat plan asal dan cuba nak belot. tapi di sebalik plan yang dah rosak, ada lagi plan lain yang tengah berjalan.


rating : sembilan perpuluhan sembilan bintang.









03 May 2012

pernah dalam hubungan, kekadang kita rasa kita betul. kita rasa si dia yang patut mintak maaf dulu. adakala ego tu terlalu tinggi sampai bertahun-tahun tak bertegur sapa. kenapa susah orang nak mengalah? aku tak nampak apa-apa kekurangan pun kalau kau mengalah. adakah kau rasa tak cool kalau kau datang kat dia dan cakap "aku mintak maaf?". biar lah even kau tak salah sekali pun. kita dengan tuhan pun macam tu. kalau tuhan nak ungkit salah kau dengan DIA, aku yakin kau tak larat nak dengar.

02 May 2012

sebelum aku. .

sebelum aku jadi seorang pendiam yang hilang diri.
sebelum aku simpan semua ucap kata yang seharusnya aku lafazkan.
sebelum aku pendam segala perasan yang seharusnya aku luahkan.

ada satu yang perlu kamu tahu perlu kamu ingat sampai bila-bila,
yang bahawasanya demi Tuhan,
tiada pernah aku terfikirkan "orang" lain selain kamu.

tidak aku paksa untuk kamu tinggal.
tidak aku paksa untuk kamu pergi.

dari aku yang sedang melangkah.
-Amar Fadhli.

01 May 2012

yah, maybe i'm not ur mother's favorite

sayang, penjelasan kau. kata-kata kau yang walau sebaris cuma itu. bagi aku itu sudah cukup menjelaskan segalanya. yang membawa maksud kau tidak lagi peduli aku. dan kau tidak lagi perlu aku. sejujurnya, aku hancur mendengar katamu.

jika itu tekad kamu. aku mohon, doakan aku mampu tanpa kamu.

ibu, maafkan adik kerna telah terlanjur cerita tentang dia kepada ibu.
mungkin adik bukan yang disukai ibu dan keluarganya. mungkin.
tapi, adik masih ada ibu. kan bu?

23 April 2012

tentang lu yang gua suka

hey, lu. mari sini. gua rasa mungkin lu perlukan sedikit pengiktirafan.
okay, sekarang gua umumkan, secara rasmi
lu juara
lu menang
lu paling atas

tahu apa yang gua paling suka tentang lu?
tentang lu yang suka buat-buat bodoh
tentang lu yang suka buat-buat rilek
tentang lu yang suka buat macam takda apa yang berlaku
tentang lu yang suka buat-buat tenang
tentang lu yang sikit pun tak pernah gelabah

dengan kelebihan-kelebihan itu
akan menjadikan lu sebagai manusia paling cool dalam dunia
dan
akan sangat menyerlahkan kebodohan gua

gua rasa seperti sangat-sangat dihargai

terima kasih
terima kasih
terima kasih
dan
terima kasih

p/s: kenapa sayang? cemburu? jawablah. aku perlu jawapan kamu.

21 April 2012

10 minit yang jauhnya seperti kuantan ke kemaman.

pelabuhan klang, 2pm.


seusai tugas di bawah penghawa dingin. aku gapai kunci motor. sarung jaket hitam. pakai topi keledar. berlalu ke motor. motor dihidupkan. undur dan bergerak terus tanpa patah balik. destinasinya, entah.


sepuluh minit perjalanan yang aku rasakan jauhnya seperti perjalan dari kuantan ke kemaman, aku mula tersa perit dek selaran hangat sinar mentari yang mungkin sekitar 37 darjah celcius gamaknya. lalu aku berhenti sebentar di 7e. aku sedikit terhidrat dek teriknya mentari tengahari itu. aku teguk sedikit air mineral yang baru aku beli sambil memerhati susuk-susuk tubuh korporat yang lalu depan aku. walau segak berkolar dan bertali-leher, aku tahu setiapnya masing-masing punya sifat selekeh dalam konteks peribadi


sambil cangkung, aku fikir apa perlu aku juga jadi seperti mereka yang sentiasa segak ke sana ke mari sambil jinjit briefcase bertemu clients di cafe-cafe. tentu aku akan kelihatan lebih macho jika dibandingkan dengan aku yang kini. hanya jeans dan t-shirt. tapi stress kerja aku apa kurangnya jika nak dibandingkan dengan mereka. malah mungkin lebih. lebih-lebih lagi bila berurusan dengan mat-mat saleh yang kadangnya degil dan keras kepala.aku juga fikir apa salahnya juga jika aku hanya jadi petani atau nelayan yang tak banyak stress macam aku. kalau jadi nelayan hanya bergelumang dengan laut dan sampai satu masa kahwin. ada bini dan anak tiga. 


jandi nelayan senang. tak payah pening-pening hari ini nak pakai tali leher apa, baju dah saterika ke belum, kereta ada minyak ke tak, bayar tol, bayar bil, bayar duir sewa rumah, bayar kad kredit, bayar ke mael bayar ke joyah, bayar itu bayar ini.
atau apa salahnya juga jika aku hanya jadi seperti golongan gelandangan yang hidup di celah-celah kota menunggu nasib hari demi hari? tak payah nak susah-susah bekerja. nasib kita hanya masyarakat yang tentukan. itupun jika ada yang simpati.
aku termenung, kepala melayang, fikiran menerawang.



ah dihup di kota memang banyak stress dan mudah dinoda.

17 April 2012

gua rindu yang dijaman dulu.

gua rindu ponteng kelas kimia cikgu shukor.
gua rindu ponteng kelas fizik cikgu azmi.
gua rindu ponteng kelas BM cikgu salmiah.
gua rindu ponteng kelas EST miss tew.
gua rindu ponteng kelas mengaji.
gua rindu ponteng kelas fardhu ain.
gua rindu ponteng kelas tuisyen.
gua rindu main paya hingga lewat maghrib.
gua rindu mandi kolam tempat bunian dalam hutan.
gua rindu rasa cili yang pernah nak gua sental ke mulut.
gua rindu jadi budak famous sekolah.
gua rindu hisap rokok dalam jamban sekolah.
gua rindu buli azman sampai kena panggil dengan pengetua.
gua rindu lastik ayam kat rumah nenek.
gua rindu main tikam sampai ratus ringgit semata mahu dapat dash n kuro sebiji.
gua rindu main mak-mak masak-masak dengan semua sepupu perempuan gua.
gua rindu nak ganti RMT time rehat kalau member gua tak datang.
gua rindu nak beli buku cerita bila ada buku datang sekolah.
gua rindu nak beratur panjang2 beli vitagen dengan milo.
gua rindu nak gosok gigi ramai2 kat tepi longkang.
gua rindu nak main lawan2 pemadam ngan budak2 kelas.

gua rindu lu.

16 April 2012

seorang gadis desa yang terpikat dengan abang RXZ handsome tasik shah alam.

diriwayatkan, pada suatu petang yang damai pada pertengahan semester yang lalu, ada seorang gadis desa, yakni seorang pelajar sebuah unversiti tempatan telah terpikat dengan seorang abang rempit handsome regular tasik shah alam.

bermulanya kisah,
hajat si gadis mahu bersantai sambil kononnya mahu mengulang kaji pelajaran untuk peperiksaan yang kian hampir, tapi setelah lima belas minit mata si gadis masih tetap pada buku, akhirnya mata si gadis dipanah oleh panahan dari bola-bola cinta si abang rempit handsome bermuka jambu yang duduk bersantai bersama teman seperjuangannya yang tidak jauh dari si gadis.

mulanya si gadis hanya memandang malu tapi lama kelamaan setelah kira-kira dua puloh minit yang berikutnya, si abang rempit mula mengatur langkah. kata mula dilafaz dan akhirnya nombor hand phone bertukar tangan. mudah. sekali lafaz. dan sekali kelip.

hari rabu-
sama-sama ke pasar malam seksyen 7 beli apam balik dan ayam goreng sorang satu.

hari sabtu-
sama-sama pergi jusco bukit raja tonton wayang. (cerita harus yang paling romantik biar mudah)

tiap petang-
sama-sama si gadis dibonceng oleh abang rempit handsome melepak dan melepas rasa di tempat biasa. (diamana lagi kalau bukan tasik)

tiap malam-
si gadis dibonceng kesana kemari oleh si abang rempit handsome. ke futsal, ke kedai mamak bersama teman-teman si abang rempit handsome, dan kemana sahaja.

hujung semester-
si gadis desa menerima keputusan peperiksaan yang "sangat cemerlang".

sekian,
indahnya plot-plot cinta si gadis desa dan si abang rempit handsome tasik shah alam. :)

11 April 2012

kehilangan yang bagaimana yang kau harapkan?

kau diam.
jika kau mahu aku faham yang kau hanya bicara melalui lagu.
dan sekarang aku faham.
bahawasanya,
kau takkan datang. kau takkan mulakan.

mungkin aku harus benar-benar hilang. baru kau akan datang.
atau mungkin aku harus benar-benar mati. baru kau akan cari.

03 April 2012

hati aku bukan pentagon heksagon oktagon heptagon

hati aku bukan kotak hingga kau boleh memperkotak-katikkan aku.
hati aku bukan bola bulat hingga kau mudah campak golekkan aku kesana kemari.
juga bukan pentagon heksagon oktagon heptagon nanogon henagon monogon digon  atau decagon.
hati aku hati yang biasa. ya, macam hati kau. kadang keras, kadang lembut.

aku ini manusia biasa. punya jiwa dan rasa yang sama. maka jika tak suka. tolong khabarkan aku dengan baik caranya. tolong.

30 March 2012

pelangi petang yang degil.

Aku rasa aku kini bagai pelangi petang yg lupa untuk hilangkan diri walaupun sedar hari sudah gelap. Oh sedarlah pelangi, pulanglah. Hujan pun sudah berangkat pergi. Begitu juga mentari. Apa yg kau tunggu lagi? Pulang sajalah.

25 March 2012

ego kau ego aku

apa kau menyesal mengenali aku?
apa kau curiga apa rasanya aku terhadap kamu?

mengalir air mata aku melihat kamu pergi
ingin aku kesatkan tapi sepeti tiada gunanya

aku hanya mampu melihat kamu berjalan pergi
pergi menjauhi aku

kau
tanpa ucap kata selamat
dan aku
tanpa memaksa kau kembali kemari

tapi,
cuma satu pesanku
jangan sesekali padam aku dalam minda sedarmu
kerna aku
akan tetap dan selalu hadir dalam minda separuh sedarmu


aku rindu kau, tapi, ego kau dan ego aku telah menghalang segalanya.

23 March 2012

PEREMPUAN DAN SEPATU AMERIKA. (Pekang, Kuatang, Kmamang.)



lelaki.

bila hujung minggu,
kadang kerjanya menghurung perempuan tawaf satu shopping complex.
mencari sepatu paling rare di dunia, konon-kononnya.
bertatah berlian palsu, gaya tali melilit betis, tumit harus enam inchi kalau boleh.
sambil gaya jalan lagak diva.
seluruh alam dia cari sepatu itu.
dari komleks teruntum, kuantan parade, megamall, hinggalah ke ECM.
tak termasuk butik-butik tepi jalan yang disinggah sepanjang perjalanan lagi.


jarak langkah jalannya sama seperti berjalan dari kuantan ke kemaman.
naik bas angkut-angkut yang namanya bas SIHAT.
yang macam tin sardin. kerusi patah. tanpa aircond.
biar berebut-rebut sesama kaum sejenis dan berdiri dua jam pun tidak apa.
masih sanggup. asalkan dapat apa yang dihajati. - sepasang sepatu palsu buatan "amerika".
biar nanti balik kampung boleh tunjuk pada orang-orang kampung.


"aku ada sepatu paling rare! kau hadeee?"


lu tahu, bukan senang nak melayan karenah perempuan.
kalau boleh nak yang ada renda-renda, nak yang ada corak-corak, nak yang ada bunga-bunga,
nak yang warna-warni. yang kosong-kosong biasa-biasa taknak, tak style tak rare katanya.
harus semuanya yang grand dan branded. biar orang pandang biar orang puji.


perjalanan diteruskan
dan jika penat, mungkin akan singgah minum-minum
dan makan satar atau keropok lekor sebentar di balok.
semalam pun begitu juga, tapi objektifnya lain.
meneroka kebaya berlabuci jingga.
fuhh. bagai nak gila mencari. hingga tak ingat dunia.
semuanya kerana hari-hari terakhir sale.
nak ke KL jauh. lagipun tak tahu jalan katanya.


tapi bila dah sampai ke 'kemaman',
yang menjadi pilihan perempuan adalah sepatu di vincci 'kuantan'.
kedai pertama yang mereka kunjung.
"kepala hotak lu lah!"
bermonolog sahaja lelaki itu.


ragam. lu tak tahu lelaki itu kakinya dah bergetar seperti pakcik-pakcik yang kena stroke.
kalau stroke tu ada tahap. mugkin tahapnya yang paling tinggi. tahap lima mungkin.


vincci kuantan. destinasi terakhir pengembaraan lelaki itu.
lelah dan alahhh.


perempuannya mencuba sepatu mencari saiz dan warna yang padan.
dengan tiga warna berbeza.
cari warna paling serasi dengan tona kulit kaki yang gelap.
sambil berdiri. dan bulat dan empuk untuk mencuba sepatu tak digunakan.
cuma jadi tempat sang lelaki merehatkan punggung dan cuci mata sebantar.
sambil hirup oksigen-oksigen yang dibebaskan penghawa dingin, sang lelaki terlelap.
indah.
dan khayal.


sebelum sempat si perempuan bertanya kepada sang lelaki.


"cantik kan you yang ni? kena tak dengan i?"


sang lelaki hanya angguk dan diam. sambil dalam hati hanya kata.


"macam the devils weir prada lu tahu"


hm.


*gua lihat dari pemerhatian, bukan pengalaman. :)

19 March 2012

kasihan makcik itu.


KL sentral

Train ke pelabuhan klang yang sedari dua puluh lima minit tadi aku tunggu disebabkan delay, akhirnya sampai di platform lima. Sejurus pintu train dibuka, berpupu-pusu, berebut-rebut, bertolak-tolak manusia yang pelbagai bangsa dan pelbagai umur cuba masuk. Takut ketinggalan train. Semua cuba untuk lolos. Dan aku antara yang berjaya masuk. Berdiri terhimpit di tengah-tengah antara kiri kanan tempat duduk yang sudahpun penuh. Suasana dalam train sesak. Semua berdiri tegak, kaku, pegun, macam patung, dek kerana ruang yang sangat-sangat terbatas. Di hadapan muka ku, ada seorang makcik india yang kelihatan kepenatan berdiri. Kasihan. Belum sempat lima minit perjalanan, sudah seperti satu jam berdiri. Sabarlah makcik, nasib kita sama. Pemegang train yang tergantung aku pegang kedua-dua belah tangan. Sambil kepalaku disandar pada tangan sendiri. Stesen setrusnya, Angkasapuri. Dan ya, itulah stesen pertama dan terakhir yang aku sempat dengar dan lihat. Kerna sesedarnya aku, aku sudah pun sampai di stesen terakhir, stesen pelabuhan klang. 


lelap. sepanjang satu jam perjalanan. ada mimpi-mimpi indah yang dimainkan. mimpi yang membikin bahagia dan bunga di hati. walau hadirnya sebentar cuma. tapi mungkin sudah cukup untuk menghilangkan sedikit penat dan lelah satu jam berdiri di tengah-tengah jagat manusia yang banyak perisa dan aromanya.

bukankah begitu sayang?

aku tau bahawasanya kau takkan mampu membuat pilihan, kerna kau takut kau menyesal dengan pilihan yang dibuat. makanya, kau lebih sanggup untuk dipilih.


dan aku tahu, membuat pilihan itu tidak sesukar memahami keputusan yang dibuat.

13 March 2012

mari "bergobak sodor" denganku.

shhhh~

relax sayang. relaxx.
take a deep breath, and relaxx.
you relax je, i janji i takkan apa-apakan you.
sikit je, you jangan risau, i dah biasa.

ahhhh.~

itulah lelaki. hanya mahu yang sedap-sedap itu.
itulah perempuan. percayakan sangat lelaki itu.

11 March 2012

ada babak-babak perlahan antara aku dan gadis itu.

11 march 2012, Ahad, Berjaya Times Square, Kuala Lumpur.

sedang aku berseorangan melilau-lilau atau berpelesiran tanpa arah tuju. Ya, seorang diri. Tanpa teman. Ah aku memang sudah biasa ke sana ke mari seorang diri tanpa teman. Mungkin begini lebih baik. Kerna jika berdua, bertiga, berempat atau berlapan, mungkin karenahnya akan jadi banyak. Mahu yang itu mahu yang ini. Ke situ, ke sini. Makanya aku lebih suka untuk memilih berseorangan.

aku turun ke ground floor. niat di hati nak perkena chicken lemon fried rice kat medan selera taste of asia. di meja makan, sedang aku menikmati chicken lemon fried rice yang aku pesan, tiba-tiba degup jantungku bagai terhenti. Juga gerak lakuku. Pegun. Di paling kiri muka aku kelihatan seorang gadis paling manis sedang duduk berduaan dengan teman lelakinya. Aku sempat pandang. Satu saat saja. Tapi aku nak pandang lagi sekali wajah gadis manis itu. Sungguh manis. Berkaca mata, bertudung litup, kulit putih melepak paras kacukan pan-asian, dan pada anggaranku, mungkin umurnya lebih kurang sebaya denganku.

Okay, aku nak pandang lagi sekali. Aku tak kira. Mintak-mintak dia tak pandang aku. Ah damn, dia pun pandang aku? Ahh. Apa perlu aku lakukan ni? Tapi aku tak begitu saja mengalihkan pandangan. Dia juga begitu. Mata kami terkunci. Lama. Lima saat aku hitung. Dan tiba-tiba, ada babak-babak perlahan terjadi. Angin kipas yang entah dari mana datangnya menerbangkan liuk lentok rambut aku yang panjangnya sedikit cuma. Cerita teman lelakinya yang asyik kepadanya langsung tak dihiraukannya. Matanya masih kepada aku. Ahh, dan aku kalah, ternyata kau lebih hebat. Degupan jantung aku cuba kembali kepada kelajuan normal. Sial, mungkin jika dia berseorangan seperti mana aku, mungkin aku sudah mengambil langkah yang seterusnya.

Hai gadis manis, siapa nama? mahu aku temankan? atau menari denganku? Selambe.

Habis.

Point satu: seorang gadis cantik yang sedang bersama teman lelakinya, dan sedang asyik erat berpegangan tangan, tapi masih mampu untuk main mata dengan lelaki stranger yang keseorangan.

Point dua: aku sudah mula kurang percaya pada gadis cantik. Tak kira kampung atau bandar. Sama saja. Mereka mudah melompat pada hati yang lain.

Point tiga: hati-hati sayang.

09 March 2012

surat cinta buat seorang tokei mamak.

tengah hari. perut lapar.
pergi kedai. bangla sampai.
order saja. dua pinggan.
sudah kenyang. mahu pulang.
bil dicapai. langkah diatur.
saku diselup. bibir tersenyum.
hati berkata. "babi wallet tak bawak!"
langkah diundur. motor dihidup.
pandang depan. pulanglah saja.

p/s: bos, esok2 lusa gua lepak kedai lu lagi gua bayar okay. :)

07 March 2012

hey Darwin. kau betul. aku sokong kau untuk hari ini.

kadang-kadang, aku rasa ada benarnya kata Darwin yang kata manusia ini berasal dari binatang.
buas, angkuh, jahat, tak berhati perut. malah mungkin lebih.
darwin, untuk hari ini, aku sokong kata kau.

05 March 2012

pabila gugurnya sekuntum kemboja jantan

sekuntum kemboja telah gugur
malayang jauh dan tak kembali lagi
ranting itu pun mengering
tabah menunggu patah
jatuh ke tanah lalu abadi

tahu gimana rasa aku?
rasanya aku bagai sekuntum kemboja yang jatuh di pangkal sekeping nisan yang tak bernama.

now i feel like imma fallen hero.

29 February 2012

jangan nak berlagak, nanti aku pukul kau.

ye,
lu ada otak geliga. semua orang lu kencing.
lu ada rxz laju. menang skali dapat chika free.
lu duduk kuala lumpur. satu kl lu pegang.
lu ada kancil turbo. malam lepak kat taman kerang.
lu ada awek hot. mana pergi lu usung.
lu ada ramai kawan. kawan lu semua gangster.
lu ada kaki pukul. gua salah lu pukul.
lu geng abang-abang. gua salah lu hantar orang kasi tetak gua satu kali.
lu ada muka hensem. beli beger dapat nombor free.
lu ada badan ketak. hari-hari pergi gym.
lu ada kacuk pan-asian. skali "suit" spuloh datang
lu ada speaker besar. boleh pasang kuat-kuat sampai dengar spuloh batu.
lu syopping dekat pavi. lu pakai skinny gucci.
lu lepak dekat starbucks. ambil gambar post kat fb.
lu ada ekzos kuat. suka blow kuat-kuat.
lu ada henset canggih. skrin besar buku skolah.
ringtone lu lagu tekno. pasang ringging yang paling kuat.
lu lepak disko mahal. yang lu panggil TGIF.

ye,
semua yang hebat itu semua lu.

gua?
takpalah, gua masih suka jadi yang biasa-bisa saja.

27 February 2012

kita hanya melihat, tapi tidak merasa.


kita mudah melupakan sesuatu yang lama. kita tinggalkan yang lama. sebab kita kata yang lama itu dah tak lagi indah. buruk. jelek. menyusahkan. walhal kita semua tahu yang lama itulah yang menjadi pencetus kepada semua yang baru dan semua kemodenan yang kita banggakan kini. kita alpa.

kita bila berjalan, kita sombong untuk pandang ke belakang. kita kata dah jalan, haruslah kedepan, apa lagi gunanya lihat kebelakang? kan orang pun ada kata jalan haruslah ke depan. ya benar memang jalan harusnya ke hadapan, tapi jangan lupa perkara-pekara yang kita tinggalkan di belakang itulah yang menjadi pedoman dan pengajar kita. kata orang, guru terbaik adalah belajar dari pengalaman lalu. tapi kita sombong.

dan kita, bila dah memiliki kesenangan, kekayaan, dengan automatiknya dengan sekelip mata kita akan lupakan semua orang-orang yang susah disekeliling kita. bahkan kita maki caci mereka dek kerana kesusaha dan kemiskinan mereka. kita jadi bongkak dengan sekelip mata. jadi terkufur oleh nikmat sementara yang Tuhan pinjamkan kepada kita. tapi mungkin tak semua. kerana masih ramai yang punya hati mulia yang masih sudi menghulur tangan membantu golongan-golongan yang susah.

tapi percaya kalau aku kata bahawasanya orang yang susah, atau orang yang pernah susah lebih banyak bersyukur berbanding dengan orang-orang yang tak pernah kenal dan rasa apa itu susah. orang-orang yang pernah susah ini, pabila melihat golongan yang susah, mereka akan mudah merasa simpati kerena mereka faham apa yang mereka rasa. tidak seperti golongan yang tak pernah susah. merekan hanya melihat, tapi tidak pernah merasa.

kesimpulannya, kita semua haruslah berbalik kepada sifat-sifat kesederhanaan bukan berlebih-lebihan. sekaya mana sekalipun kita. cubalah untuk besederhana dalam hidup. kerana itu akan menjadikan kita sebagai insan yang sentiasa "cukup" dan bersyukur.

24 February 2012

pari-pari patah sayap yang terjatuh dari langit.

aku harap. harap sangat
sedang aku berbaring begini
sedang aku menongkat mata
mahu menyulam mimpi
antara tidur dan jaga
antara sela dinihari dan sepertiga malam
akan ada pari-pari patah sayap
jatuh terjerobos menerobos awan
jatuh dari kayangan laju menuju bumi
lalu jatuh ke riba sang putera sepi
lalu mereka saling kenal dan saling suka
lalu mereka saling kasih dan saling cinta
hingga dikurnia cahaya mata
yang putera diberi nama arjuna
yang puteri diberi nama dayita
meraka cantik dan pintar persis ibu mereka
dari mata, pipi, hidung, bibir, tutur dan kata
semua saling tak tumpah seperti ibu mereka
kasih hingga akhir hayat
mereka tinggal di daerah mereka sendiri
daerah pelangi yang tak pernah hilang
bahagia hingga keturunan yang delapan

18 February 2012

selamat hari jadi sayang.


andai ini bait-bait aksara yang bolehkan aku untuk terima satu senyum
maka biar sekarang aku cuba baca

biar ini adalah yang kesejuta kali pun aku menulis tentang kamu
namun kata ini masih belum bisa mampu merungkai dan mengungkapkan
setiap makna dan rasa yang ada di dalam hati aku ini
tiada perkataan yang mampu menafsir perasaan ini

ya, ini mugkin bukan yang ke 21 kali pada setiap tahun kelahiran kamu aku ucapakan kata selamat ini
tapi apa yang pasti, pada setiap tahun kelahiran kamu yang mendatang
pada setiap bulan, setiap saat, setiap detik dan setiap waktu
aku akan sentiasa mendoakan kamu
aku doakan kamu agar sentiasa diberkati dan dirahmati oleh-Nya.

aku tak mampu menulis puisi cinta buat kamu
kerana hebatnya kasih kamu
aku tenggelam dengan perkataan ku sendiri
tidak ada satu perkataan pun yang mampu menggambarkan hebatnya kasih
walau perkataan mula

dan saat ini kau tiada, aku lemah menagih kewujudanmu

selamat hari jadi sayang
buat si jantung hati, pari-pari imagi
dari aku, yang menyanyangi kamu
dengan sepenuh hati

moga esok kita akan bersama lagi
aku berdoa pada Tuhan moga kamu 
akan jadi pemilik asal tulang rusukku
dan biar aku kecap bahagia bersama kamu

-buat pari-pari imagi



16 February 2012

brader, maaf. gua tak GAY!

lu senyum, gua balas.
lu tanya, gua jawab.
lu ajak borak, gua on.
lu gelak, gua layan.

tapi..
bila lu start tanya soalan pelik-pelik,
gua takut bro. gua takut.

sumpah brader, gua tak gay.
no touch-touch,
no calling-calling,
no ajak-ajak minum.
thanks brader.

ya Tuhan, Kau lindungilah aku dari disesatkan
ke jalan-jalan gelap dan songsang.
sesungguhnya, jiwa dan jasad aku masih milik seorang Adam.
cinta dan kasih aku masih kepada seorang Hawa.

14 February 2012

ini cerita lucah. marilah tonton.

13 februari -

"bro, hari ni valentine kan, lu tak sambut ke bro?"

sorry bro, gua tak sambut valentine. bukan sebab gua kuno, bukan sebab gua tak ikut perkembangan semasa dan bukan sebab gua tak moden macam lu. tapi sebab gua masih waras.

bro, lu tahu apa itu valentine? bagi gua velentine itu adalah hari yang mengasyikkan bagi sepasang pasangan yang sekadar mahu babak comolot gulung-gulung lidah goyang-goyang ranjang bergulung telanjang lalu basah di selangkangan.

uh ah uh ah uh ah oyeahh.

sedap? nikmat?

10 February 2012

pendedahan ekslusif perkahwinan amar dengan kerabat diraja brunei.

sejak beberapa hari lepas, dunia hiburan tanah air kita telah digegarkan dengan berita pertunangan artis terkenal negara, Amar Fadhli dengan seorang wanita yang identitinya dirahsiakan. malah ada pihak yang mendakwa bahawa mereka juga sebenarnya telah berkahwin sejurus selepas melangsungkan perkahwinan.

tapi apapun yang terjadi, persoalannya, benarkah amar telah berkahwin? dan jika benar, siapakah gerangan gadis misteri itu? adakah beliau juga merupakan seorang artis? cikgu sekolah? kerani kerajaan? taukeh warung? tukang jahit? atau dari golongan kerabat diraja?

ingin mengetahui kisah sebenar? ikuti temubual eksklusif wartawan melodi, michelle wee dengan amar sendiri baru-baru ini.

michelle: amarrr! amboih nampak riang. wajah pun semakin berseri-seri. apa rahsianya?

amar: tia amelia!

michelle: oh bercanda pula disiang hari. ok lah, skarang ni ramai yg mendakwa anda telah bertunang dan berkahwin. apa cerita ni? takkan senyap je?

amar: eh, tunang? kahwin? mana tau ni? oh lupa plak, saya kan artis. ahah! ok lah, sebenarnya memang saya telah berkahwin pada minggu lepas. dan wanita bertuah itu merupakan seorang anak kepada menteri kabinet dun jasin.

michelle: ha??

amar: ha? apa ha ha? haha! gotchaaa!

haperlah lu orang ni, mudah sangat terpedaya dengan tipu daya yang murah macam ni. gambar yang gua post simple. gua yang bersongkok, berkemeja, bersila, bermuka serius, di dalam masjid, dan sedikit trick gambar pengantin perempuan yang di crop. juga dengan tajuk post yang berbunyi, "Alhamdulillah, moga segalanya dipermudah".

pertama, takkanlah orang yang bersongkok berkemeja di dalam masjid lu dah nak consider tengah kahwin? dah kalau gua nak pergi solat zuhur ke asar ke maghrib ke? kan. lagi satu kalau tunang, apa jadahnya nak tunang dalam masjid, orang tunang kat rumah je kot. duhh. dan kalau kahwin, takkanlah artis macam gua nak pakai sempoi-sempoi macam tu je? lu agak-agak la der. kurang-kurang mau radzuan radziwill datang sponsor.

muka serius? berseri-seri? dah namanya pun artis. stakat trick ayam macam ni memang ayam je ah. tajuk post moga dipermudahkan bagai tu? habis takkanlah orang nak kahwin je baru nak reti bersyukur?

tapi itu lah, gua pun bagai tak sangka benda ni boleh kecoh macam gua ni selebriti tv. ada yang duk tanya kut sms, call, chat, pm, wall post, semua lah. lagi best bila sampai tok gua dengan dengan sdara mara gua semua tau. tok gua tau ikut fb, ada lah cousin gua ni duk tunjuk. dah tu lu tau apa tok gua kata?

"amboii kemain lagi abang awok dah bertunang. takpelah iqbal (adik gua), ada kakak ipar.. umur baru dua hari, badan besor lidi dah nak bertunang. menyampoh aku dengor"

ok. boleh tok gua cakap camtu kan. lagi best adik gua yang pandai tu pergi percaya gila2 then terus sms bapak gua.

"papa, betul ke abang dah kahwin?"

"kenapa adik cakap macam tu?"

"adik tengok kat fesbuk"

"ohh. siapa nama kakak ipar iqbal tu?"

boleh? boleh plak bapak gua tanya macam tu? fuhhh. maka bapak gua lah bapak paling style kat dalam dunia!

dah, apa-apapun, andai ada yang berasa tertipu, gua minta maaf. asyik lu orang je nak buat cam yeye. gua pun nak gak try camna.

btw, gua bikin panasss. zAsSSS!



p/s I : siot, gelabah gak gua bila kawan-kawan, mak kawan-kawan, sdara mara, spupu spapat semua dah duk kata memang aku betul-betul dah  kahwin. ah sudahhh.


p/s II : guys, im just 23. and im just not ready yet to get married.


p/s III : suatu hari ketika di meja makan bersama mak. tiba-tiba. " huuu zaman skarang kalau nak kawen koman2 pun doplohribu. hantaran je dah tidak2 spulohribu. kalau takdok duit jangan nak mintok anak orang. saving lah sendiri" ok. sangat tiba2. sangat terpana. apa kena mengena ni mak? -__-"


p/s IV : aku hanya ada kamu. dan aku akan terus menunggu untuk kamu. kerana kamu itu bukan sesuatu pada aku. tapi kamu adalah sebahagian.

09 February 2012

selamat kembali ke kuala lumpur.
aku doakan segalanya yang terbaik buat kamu.

asap menari-nari berkepulan di udara bak seorang penari tiang.

Tree Under, Palm Beach, TC.




seusai jasad terisi penuh lazat makanan. minda mengajak pergi mencari tenang.

"bro, shisha jom! kasi nagaaa!"

punggung dilabuh, belakang disandar.

"bro, longan tiga, shisha setabung. perisa nenas!"

atmosfera tenang dan gelap cuma sedikit diterangi pancaran limpahan dari lampu neon jingga. sambil liuk lentok daun pokok yang ditampar bayu pantai yang damai.

kepul-kepul asap berisi perisa nenas masuk melalui serombong esofagus. sedut dan hembus. sambil asap yang terkumpul dalam rongga esofagus dihempus jadi kepul-kepul seolah awan. muncung shisha keluar masuk ikut bibir munggil. sambil tangan kiri main-main handphone macam gaya kasanova amerika. hempusan asap shisha berperisa nenas itu terus berkepulan dan bergumpalan menari-nari di udara bagai sedang mengikut rentak musik yang sedang dimainkan. indah, dan asyik. lalu membikin tenang pada jiwa yang lara.

tiba-tiba jantung yang tadi perlahan berdegup laju. kencang. seolah ada suatu fluks yang telah menderukan enjin hormon untuk aktifkan adrenalin.

"fuh, nur fathia seyhh! ah lantak ah, biar ah dia."

nur fathia, gadis-gadis ayu lain yang bersamanya, dolah saleh, dan amoi-amoi cantik yang turun naik burger king tak langsung gua pedulikan.

muncung shisha kembali meneman hati yang sedang lara. asap lenggang lenggok dalam mulut dan menyusur esofagus masuk ke paru-paru jantan. 

suasana setempat sedikit riuh. sekeliling dipenuhi ragam manusia. trafik sedikit sibuk dengan kenderaan keluar masuk. ada sorakan-sorakan dari penonton bola. ada gelakan-gelakan manja dari amoi meja sebelah. dan ada yang diam diri asyik menyaksi gelagat manusia.

TC dan angin pantai. pasir dan air laut. gua dan kekasih imagi.

07 February 2012

bagai bulan dilindung awan.

aku berlari seolah sedang mengejar sesuatu, dan dikejar sesuatu. yang mana sudah terlalu lama aku menginginkan walau aku sudah tahu semuanya takkan tertangkapkan sampai habis nyawa nanti.


biar masa berlalu, biar waktu membuntu, biar saat berlirat.

tapi aku tahu, menunggunya aku untuk kau, akan berakhir dengan satu frasa. -

aku rindu kau.


kau itu bagai bulan.
tapi bagai bulan yang dilindung awan.
bagai ada. tapi tiada.

03 February 2012

memetik bintang.



tahu hobi aku? hobi aku melompat. 
melompat melawan graviti.
macam budak-budak. 
suka melompat walau di mana sahaja.
bezanya, cuma aku ingin melompat lebih tinggi. 
lompat hingga mampu gapai bintang.
jika mampu, aku mahu petik satu persatu.
gapai dan petik semua bintang yang bercahaya di langit sana.


tapi kebenarannya, aku takut.
bukan aku takut pada tinggi.
cuma takut jatuh dari tempat tinggi.

jadi, ada antara kalian semua yang mahu temani aku?
aku dan kamu, melompat bersama.
dan bersama memetik bintang di langit sana.




(:

01 February 2012

selamat hari lahir orga!


ada nota buat orga aka zaff ezekeil

kawan-kawan.
gua ada kawan, namanya orga.
dan hari ini, adalah hari jadi orga.
yang masih muda, masih segak, masih bergaya.
dan yang paling penting, orga masih SOLO.

kawan-kawan,
orga masih lagi mencari dan mengintai cinta si hawa yang tak wujud di duniawi.
walau citarasanya orga setinggi awan, tapi tiada siapa yang mampu menduga.
kalau boleh katanya mahu yang seperti zhang ze yi. Suatu citarasa yang bukan sebarang.
kadang nalurinya bagai sudah dikocak oleh panahan si hawa jelita.

orga mendodoi lagu-lagu sentimental romantik untuk si hawa imagi.
seolah si hawa dibelai gemalai puisi puitis orga yang meloreki lukisan hati dengan warna-warna lembut dan syahdu.
andai pelangi di tabir langit boleh dikait orga, pasti segalanya takkan dihampa. dan akan dilaku tanpa ragu.

pabila berbicara, kadangnya imaginasi pergi jauh hingga tak terjangkau dek kewarasan akal,
tapi itulah orga. setiap kata adalah magis, dan mahakarya tak ternilai.
yang datang dari lubuk hati yang paling dalam.
merintih orga, berimagi orga, segalanya digurindam.
hati bermadah menumpahkan gelisah yang lama bertakung.
bila hatinya mula bicara, bicaranya tanpa suara. dan hanya perilaku yang layak mentafsir.

orga pernah berkata takkan kahwini gadis melayu, kalau boleh mahu yang amoi.
Kata orga. :

"gua tau gua takkan kahwin dengan melayu, gua janji. kalau gua kahwin dengan melayu, gua hadiahkan lu lima ratus sorang!"

orga, yang itu sumpah gua takkan lupa. (:

apapun, moga segala yang imagi akan menemui segala yang hakiki. All the best bro!

30 January 2012

belasungkawa tak semuanya celaka.

di kebelakangan ini. mungkin aku lebih banyak diam. jadi kurang cakapnya berbanding dulu. jika dulu bila dengan teman aku paling banyak ceritanya, tapi mungkin kini jadi kurang. bukan sudah tak ada cerita atau penat. tapi sekarang mungkin aku rasa lebih baik aku bercakap sesuatu yang lebih baik dan dapat mematangkan jiwa-jiwa dewasa ini.

dan juga kini mungkin aku lebih banyak berfikir pasal kemungkinan itu dan ini yang menjadikan aku lebih serius. mungkin. atau mungkin bosan dengan dateline-dateline yang tak pernah habis. sentiasa saja ada. itu, dan ini.

DAN, mungkin juga terlalu berfikir tentang kegagalan-kegagalan kecil yang biasa manusia tempuhi dalam norma-norma kehidupan. tapi kata orang tak semua belasungkawa itu sesuatu yang celaka. begitu juga sebaliknya. cuma caranya yang perlu ditimbang tara, juga interpretasinya bagaimana.

biar sekarang aku cuba untuk lebih bercakap mengenai hal-hal yang akan menjurus kepada impak-impak positif. tak mahu lagi jadi paling hebat dan bergebang sini dan sana. tidak lagi seperti golongan-golongan muda kini yang selalu saja berlagak dan bergebang tentang hal yang entah betul entah tidak. macam sewaktu aku melepak di taman tasik shah alam baru-baru ini. ada sekumpulan mat-mat rempit yang berkumpul dan bergebang tentang kehebatan motosikal masing-masing. walhal mostosikalnya cuma kapcai. tapi apa yang digebangkan macam ianya sebuah ducati 1000cc. hebat. tapi mungkin kerana ianya klasik, vintaj dan nilai estetikanya yang unik itu membuatkan mereka bangga . kadang aku juga tak sangka masih ada golongan generasi Y sekarang ini yang menghargai objek-objek dari zaman golongan generasai X.

atau saja mungkin lebih baik bergaduh seperti anak-anak kecil. aku masih ingat lagi ketika dua orang sepupuku yang bertemu buat kali pertama bergaduh sesama sendiri berebutkan barang mainan.

"heyyy, ni kita punya laa!"

"arghh! kita nak laaa! bak laaa!"

"ni kita yang amek dulu kan. ha. pergi la suruh bapak awak beli!"

"bapak kita kaya, bapak kita banyak duit, bapak kita kerja jurutera!"

"elleyh, bapak kita lagi banyak duit, bapak kita kerja bank!"

kedua-duanya yang berumur dalam lingkungan 4 ke 6 tahun membuat aku dan ahli keluarga yang lain tersenyum sendiri melihat telatah mereka. ya, walaupun mereka bergaduh, tapi sekurang-kurangnya mereka bercakap hal yang benar. memang ayah faiq seorang jurutera dan ayah nabila bekerja di bank. :)

kini, di dalam kamar sendiri. di suatu sudut. beralaskan bantal yang satu. aku baring memandang siling dan kipas yang berputar pada kelajuan tiga. lalu satu persatu dan segala perkara terlintas. dengan sendiri. manis, pahit, marah, benci, sayang, rindu, cinta, mati, dosa, pahala, gembira, kecewa. satu-satu datang bertandang tanpa aku menjemput. seolah-olah mahu mengajak aku berdiskusi macam dalam dewan parlimen. mungkin juga macam di meja bulat. ah.

malam itu seolah-olah menyedarkan aku dari satu kelekaan yang panjang. hidup mungkin banyak onar dan bersimpang siur. tapi kita sebagai manusia yang dikurnia akal dan fikiran perlu bijak. walau banyak mana simpang, tapi sebenarnya destinasinya cuma satu. yang mengikut undang-undang, dan juga syariat yang telah ditetapkan oleh-Nya.

27 January 2012

kematian tragis seekor "hitam"

"pi, itam mana ha? aku nak kasi makan tapi dari tadi dia sekor aku tak nampak?"

"itam dah mati laa!"

"ha? mati? kau ye2. jangan main2 ah. baru smalam aku tengok elok ada je. apehal mati plak."

"iyee. pagi tadi memang ada lagi, tapi balik kerja tadi nampak dia mati kat tepi rumah kita tu. mulut dia berbuih-buih, macam kena makan racun do!"

gua terdiam.

"habis tu mana dia? dah tanam belum?"

"dahh. abang man tanam tadi."

gua terus terdiam lagi. hiba, pilu, sebak, sentap, semua bercampur baur. mujur saja mata ini tak berkaca.

sial, kalau betullah macam kata pipi yang itam mati kerana diracun, gua nak tau racun apa yang dimakan, bila, dimana, dan siapa yang memberinya. dan jika benar  ada manusia syaitan yg  telah meracun si itam hingga mati. dia adalah pembunuh!

dan gua bersumpah akan memastikan si manusia syaitan itu menerima balasan setimpal. gua tak hairan sebab sekarang memang ramai manusia2 yang sebegini. yang tak berhati perut.

yang gua terkilan cuma, bagi gua pengakhiran riwayatnya tak seharusnya berakhir begitu. tidak seharusnya tragis untuk seekor binatang yang tak berdosa.

manusia, binatang dan syaitan, tak lagi dapat dibezakan dengan mata kasar manusia.





25 January 2012

satu dua tiga kubilang

satu, dua, tiga. - berulang kali kuhitung.
namun kau masih sama.
dan aku masih menadah sebungkus harap.

satu, dua, tiga. - aku masih berkira.
namun kau masih sama.
dan kita masih terus berjalan.

satu, dua, tiga. - ku hilang.
namun kau masih sama.
dan kau masih disitu.

20 January 2012

bila hari jumaat.

bila hari jumaat
baru nak bertudung litup

bila hari jumaat
baru nak berbaju kurung

bila hari jumaat
baru nak bersopan santun

bila hari jumaat
baru nak bertutup segala

tapi, bila hari sabtu
semua nak dibuka dibogel

segalanya hanya kerana hari
hanya kerana hari sayang

15 January 2012

here without you.


A hundred days have made me older
Since the last time that I saw your pretty face.
A thousand lies have made me colder
And I don't think I can look at this the same.
All the miles that separate
Disappear now when I'm dreamin' of your face.

I'm here without you baby
But you're still on my lonely mind.
I think about you baby and I dream about you all the time.
I'm here without you baby
But you're still with me in my dreams
And tonight, it's only you and me.

The miles just keep rollin'
As the people leave their way to say hello
I've heard this life is overrated
But I hope that it gets better as we go.

Everything I know, and anywhere I go,
It gets hard but it won't take away my love.
And when the last one falls, when its all said and done.
It gets hard but it won't take away my love.

puisi tentang hujan.

kita ada rumah.
satu kat kuantan.
satu kat pekan.
tapi kita suka rumah pekan.
sekarang musim hujan.
bestkan bila hujan.
semua orang suka hujan.
ya kita pun suka hujan.
tapi tak tahu hujan suka kita atau tak kan.
ustaz kata hujan tu rahmat Tuhan.
awak semua pun mesti tahu kan.
kita angguk cuma iyekan.
kat sini hari-hari pun hujan.
mak kat dapur goreng ikan.
kita kat luar mandi hujan.
mula mak marah mak kata jangan.
tapi kita tak endah kita ikut kawan.
bila hujan air naik sampai jalan.
bila air naik ikan pun renang-renang atas jalan.
kita pun suka tangkap ikan.
kita tangkap ikan guna tangan.
kita sangat teror kan.
dah lah nanti awak bosan.
kita lapar nak pergi makan ikan.


mugkin kisah sekitar sepuluh ke lima belas tahun yang dahulu.
tapi aku tetap rindu.

11 January 2012

"kau tak bodoh"

bodohkah aku jika masih terus mengharap?
bodohkah aku jika masih terus mencinta?

tak. kau tak bodoh
kau cuma pengejar bahagia
kerana meski 
hati kau disakiti
sayang kau dipandang sepi
cinta kau ditolak tepi
namun kau masih mampu untuk berkata..

"aku takkan bahagia tanpa kamu"
"aku tak mampu hidup tanpa kamu"

kejarlah bahagia
kerana bahagia itu milik kita.

tersepit di antara ikhlas dan tidak ikhlas. (clap like a seal)


kejujuran selalunya terlindung di sebalik kepalsuan.
tangan bertepuk sokong dan puji.
dalam hati sumpah dan maki.
dan manusia selalunya tersepit di antara ikhlas dan tidak ikhlas.

ramai yang takut untuk menunjukkan diri mereka yang sebenar.
kerana mereka semua adalah FAKE!

09 January 2012

tiada tajuk.


gua skang kalau hari ahad rasa macam bersalah kalau nak kluar jalan-jalan.
semuanya gara-gara neelofa. hm.
biarlah kawan-kawan kata "haperla la lu tengok nona macam perempuan" pun takpa. hm.


kau benci aku yang kini.

ANDAI nanti kau kata
kau cinta aku yang lama
kau benci aku yang baru
biar kau tahu
kau yang mengubah aku
kau yang hilangkan aku yang lama itu
kau yang wujudkan aku yang baru ini

suka?

aku ingin tahu apa perasaan mereka. ingin sekali.


apa perasaan jadi orang kaya punya duit berbilion dolar?
apa perasaan jadi jejaka kacak pujaan wanita satu dunia?
apa perasaan jadi orang gila tiada berumah dihina masyarakat sendiri?
apa perasaan jadi kucing parsi dibelai manja oleh tuan setiap hari?
apa perasaan jadi ibu membesarkan sepuluh orang anak dengan tulang empat keratnya?
apa perasaan jadi imam besar masjilharam di makkah?
apa perasaan jadi angkasawan negara pergi ke bulan?
apa perasaan jadi ikan duyung jantan lautan artik?
apa perasaan jadi gadis tiang kelab malam?
apa perasaan jadi orang baru kahwin malam pertama?
apa perasaan jadi perempuan pelacur dinoda jantan setiap malam?
apa perasaan jadi sebatang pen parker bernilai ribuan ringgit?
apa perasaan jadi suami nurul syuhada dan neelofa?

apa perasaan jadi orang tiada punya perasaan seperti kamu??