mereka

kasi ikan makan.

21 April 2012

10 minit yang jauhnya seperti kuantan ke kemaman.

pelabuhan klang, 2pm.


seusai tugas di bawah penghawa dingin. aku gapai kunci motor. sarung jaket hitam. pakai topi keledar. berlalu ke motor. motor dihidupkan. undur dan bergerak terus tanpa patah balik. destinasinya, entah.


sepuluh minit perjalanan yang aku rasakan jauhnya seperti perjalan dari kuantan ke kemaman, aku mula tersa perit dek selaran hangat sinar mentari yang mungkin sekitar 37 darjah celcius gamaknya. lalu aku berhenti sebentar di 7e. aku sedikit terhidrat dek teriknya mentari tengahari itu. aku teguk sedikit air mineral yang baru aku beli sambil memerhati susuk-susuk tubuh korporat yang lalu depan aku. walau segak berkolar dan bertali-leher, aku tahu setiapnya masing-masing punya sifat selekeh dalam konteks peribadi


sambil cangkung, aku fikir apa perlu aku juga jadi seperti mereka yang sentiasa segak ke sana ke mari sambil jinjit briefcase bertemu clients di cafe-cafe. tentu aku akan kelihatan lebih macho jika dibandingkan dengan aku yang kini. hanya jeans dan t-shirt. tapi stress kerja aku apa kurangnya jika nak dibandingkan dengan mereka. malah mungkin lebih. lebih-lebih lagi bila berurusan dengan mat-mat saleh yang kadangnya degil dan keras kepala.aku juga fikir apa salahnya juga jika aku hanya jadi petani atau nelayan yang tak banyak stress macam aku. kalau jadi nelayan hanya bergelumang dengan laut dan sampai satu masa kahwin. ada bini dan anak tiga. 


jandi nelayan senang. tak payah pening-pening hari ini nak pakai tali leher apa, baju dah saterika ke belum, kereta ada minyak ke tak, bayar tol, bayar bil, bayar duir sewa rumah, bayar kad kredit, bayar ke mael bayar ke joyah, bayar itu bayar ini.
atau apa salahnya juga jika aku hanya jadi seperti golongan gelandangan yang hidup di celah-celah kota menunggu nasib hari demi hari? tak payah nak susah-susah bekerja. nasib kita hanya masyarakat yang tentukan. itupun jika ada yang simpati.
aku termenung, kepala melayang, fikiran menerawang.



ah dihup di kota memang banyak stress dan mudah dinoda.

No comments:

Post a Comment