mereka

kasi ikan makan.

29 September 2011

bercakap dengan bulan!

malam ini aku nak bercakap dengan bulan!
aku tak peduli apa orang nak kata

"eh kau gila ke bercakap dengan bulan?"

"kau ingat bulan dengar dan faham cakap kau ke?"

itu semua aku tak peduli. yang aku tahu,
bulan takkan berkata macam yg kau semua katakan padaku.
biarlah bulan tak mampu membalas
kata2ku pun tidak mengapa
asal bulan sanggup menjadi pendengar
yang setia untuk setiap luahan isi hatiku ini.

dan bila malam tiba
aku pun pergi merenung bulan
setelah aku pasti bulan pun memandang aku
aku pun mulakan bicara

"bulan, kau selalu saja di atas, apa kau tak pernah terjatuh?"

"siapa bilang aku tidak pernah terjatuh? tiap hari aku terjatuh, menjelang pagi, jatuhlah aku. tapi bila malam tiba, aku pun bangkit kembali, tanpa rasa jemu."

ya, itu lah dia!
jatuh, dan bangkit
jatuh, dan bangkit lagi
jatuh, bangkit dan terus bangkit.

terima kasih bulan.

No comments:

Post a Comment