mereka

kasi ikan makan.

21 August 2011

melayan kerenah anak2 dan isteri di bulan ramadan. :)

setelah bekerja selama 2 bulan tanpa cuti, ini hari baru gua berpeluang bercuti sehari. itu pun demi melunaskan janji gua pada isteri dan anak2 untuk keluar membeli barangan persiapan hari raya yg bakal menjelang tiba tidak lama lagi.

sebenarnya dah dari mingu lepas gua didesak oleh pertanyaan yang bertubi-tubi yang datang dari harry haykal (anak gua yg sulung).

"papa2, papa dah janji nak bawak harry pergi kluar syopping raya kan? papa dah janji dengan harry.. dengan mama.. dengan adik.. tapi papa ni asyik kerja je. cepat la papaaa. macam2 hary nak beli ni taw."

ah, soalan yg hampir serupa datang dari angie (isteri gua), dan romeo harith (anak kedua gua). nasib baik anak bongsu gua (jodie shakira stella) masih kecil, jika tidak, dia jugak pasti akan menanyakan soalan2 yg hampir serupa.


******

tepat jam 9 pagi.. angie mengejutkan gua.

"abang.. bangun laa..dah lewat ni.. anak2 semua dah siap, diorang dah tak sabar nak pegi syopping. abang jgn cakap tak jadi pergi pulakkk. ha."

kata2 yg gua taw sebenarnya bukanlah datangnya dari anak2 gua, tapi dari angie sendiri. takpelah, demi isteri dan anak2, gua bingkaskan diri untuk bangun.


******

sewaktu dalam perjalanan..

"papa2, kita nak pergi mana dulu ni? harry lapar laa.. harry nak makan mekdi. harry teringin nak makan burger double cheese. harry nak makan 3!" - harry yg duduk di belakang gua cuba memujuk sambil memegang bahu gua.

tapi tiba2 angie bersuara lembut..

"harry sayang.. harry tak ingat ke kita kat bulan apa skarang ni.. ni kan bulan puasa.. mana boleh harry tak puasa.. harry kan dah besar.. lagipun harry dah janji dengan mama dengan papa yg harry nak puasa penuh tahun ni kan?"

"alaaaaa.. tapiii. . ."

"harry.. ..." - gua mula bersuara.

"hurmmm.." - harry mengeluh sambil mejebikkan bibir.


******

setelah setengah jam meninggalakan kota damansara, gua sekeluarga tiba di kuala lumpur.

"bang, kita pergi SOGO dulu lah ye? ayang nak beli baju anak2 la.. kat sana baju budak banyak.. murah2 pulak tu."

"eh awak neyy.. manjang je nak ke sana kan, apa takde tempat lain ke? alaa abang taw yang nak ke sana bukan sebab nak beli baju anak2 tapi baju ayang kan? - gua menyindir sambil tersenyum.

"abanggg.. kalau taknak pergi.. abang hantar saya balik rumah mak skarang jugak."

"eh awak ni, sampai ke situ pulak perginya ye. yelahhhh2.. haishh.. mengalahkan anak2."

sepantas kilat riak wajah angie yg tadinya mencuka kini mula menyimpul senyuman.


******

"eiiiii yang ni kita punya laaaa! kita yang amek dulu... apa kau neyyy!"

ah sudahhh.. dari jauh gua terdengar suara harry memarahi adiknya si harith. gua lantas pergi mendapatkan kedua2nya.

"kenapa ni harry jerit2 macam ni? tak malu ke orang tengok? kenapa ni?

"harith ni haaa amek baju harry.. tadi harry dah pilih, pastu harry letak kat situ kejap.. pastu harry nak amek balik, tengok2 dah takde, rupanya harith dah amek."

"ahhhh. apa pulakk. dah sape suruh kau letak. aku ingat kau taknak, aku amek laa. eiiii!" - harith mempertahankan haknya.

perlahan gua pergi ke arah harry dan sambil gua duduk, gua berbisik ke telinga harry..

"harry.. baju tu bagi je kat harith, nanti papa belikan baju yang lain yang lagi cantik dari tu. okay?"

harith hanya membisu.


******

"abang.. tahun ni kita anak beranak pakai baju warna purple ye? ayang dah pilih baju ayang, baju abang, dan baju anak2. tengok ni cantik tak?" - angie menunjukkan baju2 yg telah dipilihnya pada gua.

"yelahh sayangg.. abang ikut jerr.."

"abang ni macam tak sukaa je?"

"tak.. abang sukaa.. kalau dah isteri abang yg pilih, seeeeemua abang suka." :)

"betul ni?"

"betul sayangg"


******

setelah selesai membeli barang2 persiapan raya. tiba masa untuk mencari tempat untuk berbuka puasa.

"papaaa2.. dah pukul 5 laa.. kejap lagi dah nak berbuka kan? harith lapar laaa. jom la kita pergi makan.. jom la papa jom laaaa." - gua kesiankan harith, harith masih mampu bertahan sehingga sekarang walaupun umurnya masih 5 tahun.

"alaaa kesiannya anak papa ni.. okay2, harith cakap kat papa harith nak makan apa harini?"

"harith nak makan chicken choppp!"

"errrr abangg.. ayang rasa macam nak makan dekat sunway pyramid laa bang. kita pergi full house. ye bang?" - tiba2 angie yg menjawab pertanyaan gua, bukan harith.

"amboihh awak.. saya tanya anak2, awak pulak yg tolong jwabkan ye? harith.. boleh kan sayang kalau kita makan kat sana?"

"kat sana ada chicken chop tak papa?"

"eh mestila ada.. kat sana cakap je nak makan apa semua ada." - lagi sekali angie yg jawabkan pertanyaan harith.

"oh okayyy" - lalu harith bersetuju.


******

setelah selesai berbuka, kami pulang semula ko kota damansara dengan hati yang riang dan gembira. akhirnya janji2 gua untuk membawa isteri dan anak2 gua keluar telah berjaya dilunaskan.


******

di dalam bilik tidur..


"bang... ayang.... "

tiba2..

"wey mar! dah kul 7, jom ah bazar!"

sial ! rupa2nya gua hanya berfantasi ! ah. celaka.



* fantasi seorang teruna berusia 22 tahun terhadap diri sendiri di petang hari.




******


(jodie shakira stella)


(romeo harith)

(harry haykal)

No comments:

Post a Comment