mereka

kasi ikan makan.

12 August 2010

when i was a young boy..


Selamat datang ke tadika kemas sungai isap 1
Umh aku ngn tadika hnyalah dipisahkan dengan sebaris umh,tapi hari2 awl aku nk stat tadika amatlah menyeksa mak ngn ayah aku.banyak kali aku xnak pegi tadika dan nanges2.maka ayah aku akan hari2 nganto aku sehinggalah ke pintu kelas.kejap2 mata aku akn tgk ayh aku kt luor.
Owh FYI,aku time tadika maseh lagi isap botol susu,eh jap2,bkn susu tapi milo.owh damn..malu sial! Eh bior ler..mak kite xkesah pown?eieeee awk jelez!
Geng2 aku time tu yg rapat ialah,iwan,de,fadilah,dina,weyh yg lain aku xingat suda.sumer2 mereka duk depan umh aku jer.so snang nak beraktiviti bagai.nk g tadika pagi2 pown sumer jalan kaki ramai2.nais gler!
Yg aku suka time ujan kat area2 umh aku tu lak ialah kami blh beraktiviti menangkap berudu.ye,BERUDU.wey,gua tangkap berudu gune tangan jer lar der..punye lar pro ckp lu.dah kena plak lepas abes tadika jer tgk longkang penoh air,apa lagi,xder tunggu dah,dgn baju petak2 merah puteh tu larh selambe jer meredah longkang smata mata nk tangkap baby frog turh.pastu aku xingat apa yg aku buat ngn baby2 frog tu.haha.





Den bler dah masok skolah rendah,gua xmain lagi dah tangkap berudu2 ney sumer,xder klass!apa brg tangkap berudu ye x?xmencabar!haa..bler dah stat kenal kwn2 yg lagi otai dan kenal apa itu saok.so gua punya skop aktiviti pown smakin meluas.mintak mak blikan saok,akuarium bagai,setel.




Dek kerana pnyr arh minat gua yg mendalam  terhadap aktiviti ney,cukup sbulan,satu pekan rata gua teroka,ckp mana longkang sama paya yg gua xpegi lg,sumer dah.naik beskal panas2 kowt,pegi pagi balek petang,xjadi hal pnyer. sambil nek beskal,tangan kanan pegang saok,hasil 2 tangkapan sumer letak kt lam bakol depan.amacam,adventure ark?.lu ckp ikan ape?sumer gua dah naikkan,ruan?puyu?skilau gajah?skilau kemboja?sekaring?laga?ikan terbang?sumer ada.silap2 tersaok belut ngn labi2 skali.ikan lombe2 jer yg xsempat nk tangkap,lincah ngat!pehh time uw balik2 umh jer xpenoh lak dua tiga baldi umh gua ngn hasil2 tangkapan an.kalah anak nelayan!




Tu baru citer sal saok2,belom sal tajo lagi,eh lu taw ark tajo turh apa?duhhh..slow ar lu der..tajo turh cam mancing gak..Cuma beza dia kita pacak ini hari,sok ptg baru kita angkat.ok,aktiviti tajo ney biasanya berjalan disekitar depan skolah rendah gua.kat situ sgala tok nenek makhluk spesies besor2 sumer ada.




Time dulu2 kala juga,kat pakan sari mesti ada jual ikan sekilau kan?atau lebih dikenali sebagai ikn laga.mula2 bli sekor..pastu bler tgk memember ada ikan lagi cun,mula arh soang2 belombe lombe nak bli byk2 ekor..last2 nak dekat sampai 7 8 ekor sekilau made in pekan sari kat umh gua.ikan laga ney plak xleyh letak byk2 lam satu bekas,ye arh dah nama pown ikn laga kan.so setiap sekor ikn aku akn bli setiap bekas dia agar dia xgadoh.actually mula2 bli just saja2 jer nak lawan tunjuk ikan sapa lagi cun,tapi bler dah stat setan cket,mula arh memaseng sibok nak tunjukkan kegagahan ikan memaseng dgn mengadakan pertandingan  melaga ikan sekilau secara haram.ikn sapa menang,kira akn disrespect lar konon2..cam haram!bila dipikir2 balik,xkeseksa ikan2 turh sumer?hat sampai mati pown ada.yang ekor suma tercabot kena gigit xyah cter arh.besepah!
Dan jika ada ikn2 laga made in paya,budak2 ney sumer akn letak lam botol air kaca den tanam lam tanah.mengikut kercayaan,jikalau berbuar demikian,maka ikn tersebut akn bertambah kecantikan dari segi warnanya dan bertambah garang.ye er?ntah,tapi aku turut tdk krtinggalan utk mencuba.lol~




Habis sal cerita hidupan marin,kita sambung cter hidupan yg beterbangan di angkasa lak.nak dijadikan cierita,kt depan umh tok gua,adalaah satu pokok jambu yg besor lagi byk buah.ok,kita xyah cter sal buah jambu dan panjat2 pokok sumer.gua nak cter sal haiwan yg ada kt pokok turh yg menarik minat gua.”sang burung terbang tinggi”.arh tinggi apa stakat duk hinggap kat pokok jambu sambil mkn jambu tok gua.konon2 nak menyelamatkan buah buahan tok gua,maka gua pown sanggup mengorbankan sedikit tenaga utk menghalau makhluk tersebut dari terus mencuri hasil tanaman tok gua.
Berbekalkan lastik arwah aki gua dan putik jambu,dengan perlahan lahan aku mula belajar menarik lastik sehinggalah menjadi pro tahap robin hood.tanpa belas kasihan,sekor2 burung yg bewarna warni aku tumpaskan. Tidak lupa juga kepada sarang2 kerengga yg bertakhta,sumer gua lastik!
Dan sehinggalah pada satu hari..tengah2 gua target sekor burung turh kt tepi pagor umh..pappppppppp!!!!! peluru batu gua tepat mengenai tingkap sebelah umh jiran tok gua.fak!besepai doee! Arh pe gi,terus ngn laju gua masuk lam umh wat cam xder apa yg berlaku.tapi last2 kantoi gak..aku xtaw caner leyh kantoi.dah xpasal2 2rat lebeyh bapak gua kena ganti tingkap baru pakcik turh.haha.bior kelantok!
Walaubagaimanapun,aktiviti melastik tu tetap juga aku terusakan sehinggalah pada satu tahap xingat bila masa aku stop.alaa main lar benda lain pulak..ye x?



 
P/s:skang gua dah baik..xder nakal2 lagi dah.betol!! *tipu

No comments:

Post a Comment