mereka

kasi ikan makan.

12 August 2010

bila tiba bulan pose..

Bak kata senario..”bila tiba bulan puasa buat2 lupa”..bak kata my bro plak..”ramadan is coming,setan is going!” Haha lantok ke aok seme larh nak kabor gone gaye pown weyh.yang aku taw..bile stat bulan pose jer..maka akn tibalah bermacam2 kerenah dan kisah2 dulu kala di zaman pose,xkire aok ney bebudok ke,org dewase ke..koi ase sme sama jer.

Apa yang wajib di bulan pose..

  Sehari dua sebelum pose mesti ade yg sibuk nak argue tarikh sebenar stat pose..
“wey mak koi ckp luse pose”
“arh aok ney lar..mudoh nor buat pandeinye..tok koi kabo smalam,esok pose”
“arh xdok2,koi kabo luse,luse arh,aok nok bet brape ngn koi?”
“ha ok,mari,kala aok betol koi blanje aok mecon manceh skotokk”
Last2 sumer dok tunggu pengunguman kat depan tibi.

  setan tol..betol kabo mamat!

**********

Dah lepas dgr soknye pose..memasing sebok dok tanye ayah niat nok pose gaye cam xsabor nk pose sbulan..makanya niat larh memaseng..ada yg niat utk sbulan..ada yg niat utk esok..
5 pagi:
“Dik..bangun2! sahur..cepat2 karang azan xsempat pulak nak bsahor..cepat dik..”
Haa..time ney adalah time2 yg xbrape nk digemari bagi sesetengah budak..time ney larh memaseng akan buat keras kpale xnk bangon..
Last2..mek kaw kene simbah!
Bila dah bangun plak..dgn xdan nk basuh muka xape sumer..terus duk bersila depan lauk.muka maseng2 lak xyah ckp arh,komfem sbebet kan? Xcaye?


 *********** 


Apa yg xleyh bla bler berpuasa time skolah..huu..sumpah penat yg amat! g skolah pagi2 muka sume segar bugar cam xde ape2 yg blaku ye x.tpi bler dah stat masuk tgh hari..sekor2 diam tanpa bicara..aku taw dah!
Pastu sesampai jer kt umh cmpak baju,campak beg,landing terus terbongkang ats katil gaya org baru lepas berperang.hampeh!

********** 

 6pm:
Yesss!! Ney adalah masa yg amat dinanti2kan oleh sumer golongan xkira bebudak,abg budak,mahupun mak bpk bebudak.apepasal?lagi ,maw tanya ye x?


Time ney xder lagi muka2 sbebet gaya bngon sahur mahupun muka nak mampos gaya org lepas berperang.time ney dlm kpala memaseng sumer dok ada satu benda neyh.
Ok dua benda,dah pakai hensem2,wangi2 bagai sumer..ngusya lar ape lg. =D aku x ok! Aku focus! Betul xtipu.




Dan time ney jugak lah setan2 yg sedang dirantai tiba2 terlepas.haha.apa tidaknya..dalam kocek kalau ada 10 hingget,maka 10 hingget lar yg akn diborongnye dan hasilnya..kat tangan kanan jer dah 3 4 5 jenis makanan,daging kurma,lempong,kueh koci,kueh donat,lompat tikam,net bat,kacang buntot kuda lg..tangan kiri lak penoh ngn mcm2 jenis air..air soya,tebu,tembikai,cendol  bagai sumer.xcaya lg?




Tapi bg aku..yg paling feel time bebuka mesti ada kueh buah mlaka sama soya,lagi bes soya cincau,xpon air tebu.baru Ramadan cam turh..heheh.
Tapi kat umh nanti aku dah tawu..komfem jap g air milo panas ngn the o brasap mak dah bikin pnyer..tapi apa brg air biasa2 tu sumer..xmain lar ek.cibai blagak!


********** 

Tapi apa yg biasa terjadi pada awal lan pose ney plak ialah sifat kelupaan pada tahap ekstrem di kalangan budak2 baya skolah rendah.yew larh dah bila memaseng byk ngat mkn semowt itam,so akan ada terjadi bler bangun jer terus p dapur mkn nasi.
Apa yang terjadi pada aku lak,penah lar skali dua tiga ney,tengah2 duk lepak kat hall,tetiba perut berbunyi,apa lagi aku pown deras2 p dapur,cari biskut tiger sama biskut meri,bawak kat depan p makan depan sdara mara hat duk sibok bincang sal apa ntah tu.
Dan dengan selamber aku mengunyah biskut tersebut satu persatu..tiba2…
“0o0oiii!! Ang xpose ka?amboihh..sedap nor gayanye duk mkn biskot dpn org ramai ney papasai?”
Ok,tu yg satu kisah tu jer..sebenarnya ada lagi dua tiga empat lima kisah yang hamper serupa berlaku di bulan Ramadan..tapi xpa..rilek…


 ********** 

Sesampai umah terus suh mak buka radio Pahang fm xsabor nak tunggu laungan azan.
“Allahuakhbar2…!!”
“Dik..baca doa dulu..!” (air dah teguk sparuh gelas)
“ sory bu kita lupa..”
Apa yang dibli makanan yg bagai2 tadi hanyalah akn satu dua jenis yg habis.kan2?? dah siap2 mkn dengan perut gaya ikan buntal sumer, memaseng sibok duk mnyandor kat sofa cam boss kt opis.

**********

8pm:
“dik cpt2..! dah siap ke belum..? lame nor.”
“siap g mane bu?”
“astaga..dah xingat dah?taraweh larh! (sambil mengucap panjang)
“okay2…jap2..kita pakai kain plekat jap..”
Minggu2 awal taraweh:
Suasana kat mana2 masjid atau surau akan kelihatan penuh ngalah time smayang jumaat.bebudak kecik seawal usia blom cecah tadika sumer dah berlari2 kat depan masjid.ok bagus kan?


 
Dah cecah 2 3 minggu lepas tu..


Yew lar..nak dekat raye dah ye x,sumer bpk2 sebok nak tlg mak2 buat kje umh.konon.lg alasan2 lain..
”ohh..depa suma balik kampong”..(hmm..yelarh..)



********** 


Minggu partama pose komfem dah kuaq iklan raya betol x? dan sesungguhnya aku amat meminati iklan2 raya yg kreatif neyh.dan iklan raya yg paling bes mesti ar yg dari petronas.kan?
Iklan2 mereka amat menyentuh jiwa dan perasaan hinggakan aku rasa nk ulang bekali kali.xyah kata ingat,hapal pown aku dah.


Posa akan jadi xdak feel kalau xdak lagu raya,betoi x? ang xyah ckp lagi sminggu nak raya,tapi baru dua tiga hari stat posa pown dah ada hat pasang lagu raya dari pagi sampai ke malam.konon2 kalau xdak main lagu raya xleyh nak posa..memang ya pown..tapi agk2 lar..xkan baru sari dua posa dah nak main lagu raya..ya x? at least biaq larh dah tgh2 posa ka..baru betoi..arh lantak depa larh.
Pastu kat henpon depa plak komfem kaler rington dah jadi tukaq lag raya,mesej pown sama.semangat kemain!
Tapi ney dah cita sal lagu raya ney aku paling minat skali lagu mamat,ku pohon restu sama lagu p ramlee,dendang perantau.tuu diaa! Dengaq soang2 tgh malam buta bleyh lentoq habaq ang!huiih!


********** 

Aktiviti2 bebudak di bulan pose

  Pose?owwhh come on lar..budak2 kowt..(dajah 5 kira budak2 lg lar kan?)ok..bagi aku..bila namanya pose time cuti2 skolah ney..dah tentu lar bosan ye x? maka dengan kwn2 yg ramai dan berjiwa murni,aktiviti memonteng pose sememangnya xdpt kami elakkan..
Apa yg wajib ada untuk seseorang memonteng pose adalah air soya bean kotak besor ngn snek lazat Apollo bermacam perisa yg dah siap aku beli di malam hari sebelumnya.amacam,cara x? aku plak xmcm dak2 lain yg sebok nak monteng pose kt tepi paya larh,dlm semak larh,kerana bagi aku tu sumer xmencabar der..eh come on lar tepi2 semak sumer,ang dok watpa?kena makan dek ulaq baru tawh.ok,aku senang jer,makanan yg dah siap2 aku bli tu aku simpan kat lam bilik aku.alaa mak aku sumer g keje..so teramat larh senang bagi aku kalau nak projek.kan2?geliga x aku? Mkn depan tibi pown xdak hai pnyr!



********** 

Lg dah namanya pose..so apalah ertinya bulan pose tanpa letupan2 yg membakar jiwa pkcik2 dan makcik2 yg tengah smayang traweh ek? Oupsss..traweh? haha..awat ang ingat aku p ka?sory lar der..dah ada barang..rugi r xtry..(jap2,aku xmain mecon siang2 ari ney,panas!)
Port2 yg telah ditentukan utk oleh pihak yg bertanggungjawab utk bermain bakar2 ney dgn laju kami  tuju.actually stat dari umh tadi dah dgr dah bunyi letup letupan kt ujung kampong ajak fite.weyh,xkan kami harus berdiam diri ye x?belum ada keturunan aku yg mengalah sebelum berjuang.(eccehh)
“ok da ready sumer? Mat,ko set brg,siap aku cucuh”
“owraitttt..!”
B00o0o0oo0o0o0ommmmmm!!! Kebabb0o0o0!!
“cun2..!! set lagi2 set lagi,tambah belerang cpt!”
Belom sempat cucuh dah bunyi lagi kuat dek pihak musuh.
Kaaaaab0o0o0o0o0o0o0o0omMMmMMMMmmmm!!!!!
gampang!
sampai umah kul 10..
"dik,buat brape traweh arini?"
"8 jer bu..penat arh."
"dah,tu g minom ada lagi air soya lam peti ais tu"



**********

Sminggu lagi nak pose..
Timing yg sesuai utk satu lagi projek! Mak2 sumer akn sibok bikin kueh raya..bikin plak disiang hari.duhhh..sumpah menguji ketahan iman yg xbrapa nk tebal neyh.kueh yg dah siap dibakar lam evon akn disusun2 kat talam dan diletakkan di atas meja kan? Dan apabila sesaat xde org kat dapur,aku dgn sepantas kilat akn bertukar menjadi flashman! Dan dgn kadar sesaat,tangan kanan dan kiriku akn penuh dgn kueh.dan dgn lincah juga,akan kulari membawa “mangsa” kedlm bilik untok dijakan santapan!
Alaa..kalau kueh lain aku xkesah ngat sebenarnya..tapi aku kalah betol dgn cornflakes ngn sarang semot! Duhhh..sumpah xtahan!


********** 

p/s: sesungguhnya..kenangan2 zaman dulu perlulah dijadikan sebagai pengalaman yg berguna utk kita menjadi lebih baik.dan sesungguhnya juga apa yg lebih penting agar kita sama2 dpt menunaikan dan menyempurnakan segala amalan kita dgn sebaik2nya bagi yg mampu.amin..











No comments:

Post a Comment