mereka

kasi ikan makan.

29 December 2011

ini kisah yang maha benar tentang "ringgit".


gua ada satu cerita tentang "ringgit".
cerita benar.

cerita satu:

bila waktu punya duit
sepuluh ribu dalam poket pun
kita mampu habiskan tanpa sedar
sekelip mata.

tapi bila duit sudah habis
syiling lima sen yang kita jumpa
bawah katil pun kita simpan
bahkan kita ambil dan kata itu kita punya
meski sebenarnya kita tidak tahu duit itu milik siapa.

cerita dua:

bila orang hutang kita
hari-hari kita ingat
sampai mati
sumpah takkan lupa

tapi bila kita hutang orang
hari-hari orang ingatkan pun kita masih lupa
masih buat-buat tidak ingat
sampai kita mati

cerita tiga:

bila awal bulan
tengok mee maggi macam tengok ranting kayu
tapi bila akhir bulan
tengok mee maggi macam tengok perempuan ayu!


cerita empat. dan cerita terakhir:

jam di dinding sudah menunjukkan jam satu lima minit pagi.
namun perutku masih belum terisi.
di dalamnya. bagaikan ada pesta lagu keroncong.
dengan perlahan, aku bangun dari tempat lenaku,
dan aku melangkah perlahan menuju ke satu sudut bilikku.
lalu aku ambil tin kuning yang entah apa isinya.
aku kembali membawa tin kuning itu ke tempat lenaku.
disitu. aku buka penutupnya. perlahan-lahan.
aku lihat di dalamnya. ternyata masih ada.
ah, masih ada tiga keping.
aku ambil satu persatu, dan aku kunyah dengan rasa syukur.
dan aku ambil biskut terakhir dari dalam tin kuning itu.
aku kunyah. aku makan. dengan harapan biskut terakhir itu akan dapat mengenyangkan perutku malam ini.
sambil dalam hati berharap.
"moga-moga esok akan gaji".

No comments:

Post a Comment