mereka

kasi ikan makan.

21 April 2013

apa sebenarnya yang mahu kau perjuangkan?

kalau ikut lantakkan, malas mahu aku tulis bangkitkan pasal politik. ok, ini dari my own point of view.
bagi aku lah, keadaan politik negara kita sekarang sedikit sebanyak adalah politik yang sudah hilang nilai moral dan etikanya sehingga mengheret kepada fenomena permusuhan sesama sendiri. politik hanya perebutan kuasa yang menjerumus umat ke kancah polemik persengketaan. politik hanya kuasa. dan kuasa menjadikan manusia alpa terhadap hakikat insaniah. natijahnya manusia hilang kawalan dan kewarasan serta pertimbangan rasional hingga yang lebih tertonjol adalah nilai-nilai kebinatangan dalam amalan berpolitik.

dan bagi generasi-genarasi muda serta sahabat-sahabatku, melibatkan diri di dalam politik tidak salah.bahkan ianya baik dan sekaligus akan menjadi penyambung pada perjuangan generasi-generasi lama. cumanya, elakkanlah dirimu dari belenggu fanatik membuta tuli. tidak perlu kau bersikap partisan sehingga menampakkan kebobrokan diri sendiri. berjuanglah selagi bebas dari sentimen yang menyentuh sensitiviti personal.


malam semalam sewaktu habis futsal ketika lepak-lepak minum bersama kawan-kawan, gua betul-betul tak sangka dua jam "perbualan" kami hanya berkisar mengenai politik. di sebelah pihak menyokong barisan dan sebelah pihak lagi sebaliknya. mereka membentangkan manifesto parti masing-masing dan mempertahankan hak dan kebenaran. membangkitkan pelbagai isu untuk diperjuangkan. tegang.

orang menyalak kau menyalak.
orang melolong kau melolong
apa sebenarnya yang mahu kau perjuangkan?


No comments:

Post a Comment