mereka

kasi ikan makan.

07 October 2011

aku jadi diam, bukan sebab aku malu, tapi sebab aku lebih banyak berfikir.

dulu,
kau kejar DIA, aku kejar keduniaan.
masih muda. aku peduli apa kan?
ya, masa itu mudah benar aku terlupakan hukum tuhan.

kini,
seusai aku kembali mencari keTuhanan kau kembali mengungkap perkara dulu.
kau tidak mengungkit perilaku tapi kau mahukan aku.
pelik?

dulu, kalau berbual, akulah yana paling bising
dulu, kalau berbual, akulah yang tak henti2 cakapnya
dulu, bila bermain, akulah yang paling handal
dulu, bila dalam medan tempur maya, akulah yang paling
tak takut mati, akulah yang paling di depan sekali.

tapi sekarang..

maaf kalau aku jadi sedikit diam
maaf kalau aku jadi kurang cakapnya
maaf kalau aku bukan lagi yang selalu di depan
maaf kalau aku sudah mula berfikir pasal takutnya mati

buat apa bising2 kalau ceritanya hanya kosong
buat apa banyak cakap kalau ceritanya banyak yang dusta
buat apa selalu di depan kalau aku yang pertama jadi korban
buat apa jadi terlalu berani kalau aku sendiri belum bersedia
untuk mati.

ya, aku belum benar2 sedia untuk mati.
aku ini belum cukup amalnya untuk brtemu dengan-Nya.

ya, iman dan amal aku belum cukup.

"ya Tuhan.. aku mohon pada-Mu, jamganlah kau tarik nayawa dari
jasadku ini selagi mana aku belum benar2 bersedia untuk bertemu
dengan-MU."


aku jadi diam, bukan sebab aku malu, tapi sebab aku lebih banyak berfikir.

No comments:

Post a Comment