mereka

kasi ikan makan.

08 March 2011

Apabila aku pergi skolah.


Tatkala gua duduk depan umah pagi2.. tatkala gua nampak budak2 pakai baju skolah jalan kaki lalu depan umah gua nak pegi skolah, especially awek2 yg sbelum ney gua tak pernah nampak, takpun dulu kecik skang da besa dan da lawa.. tatkala tu jugak hati gua cam meronta-ronta nak pegi skolah smula.

Tapi actually gua bukan rindu nak bukak buku skolah balik.. tapi gua rindu nakkan suasana skolah tu jer.. lagi bila bersama memember. Lu taw kat skolah gua pernah jadi pengawas, ketua kelas, bendahari, setiausaha, ahli sukan bagai sumer lah. Tapi adakah itu bermakna gua tidak boleh melakukan sebarang kejahatan? Oupppssss.. lebih manis jika disebut sebagai “kenakalan”. :P

Sapa kat skolah tak pernah kena denda? Tak pernah kena pukul ngn cikgu? Ok sesapa yg tak pernah kena, lu org memang tak thrill. Apa makna pegi skolah law tak pernah kena denda. Tetttt.. -___-“

Gua pernah kena sebat, kena rotan, rotan kat tangan, rotan kat tapak kaki, betis, buntot, kena pnampor, plempang, cubit kat perut, cubit kat peha, kena tarik sideburn, kena cekik kat bahu dan sebagainya.

Sebab2 disebat dan sebagainya? Ok mari kita mulakan dari skolah rendah. Hmm darjah satu tak pernah kena denda kot. Tapi masuk darjah dua.. sir syed mokhtar yg ajak BI, asal tak siap keje skolah jer kena cubit kat perut. Den diganti dengan sir naim, hat ney dasyat cket, cabut kasut cabut stoking rotan atas tapak kaki. Lu pernah?

Darjah 4 plak berlaku satu trajedi yg tak dapat gua lupakan sampai skarang. Time tu musim mercun, time tu plak macam mana gua tataw bley plak gua mang sengaja nak bawak mercun mancis yg 3 das skotak pergi skolah.

Dalam kelas..

“wey aku ada bwk mercun mancis, tgk ni tgk ni!” tunjuk gua kat budak2.

“wey amar, kalau kau bakar aku bagi kau 5 ingget”

Cibai time tu 5 inget kot. Macam2 bley beli. Maka aku pun..

“ok,janji?”

“betolll..”

Kelas gua kat tingkat dua, gua bakar sebatang, gua campak kt lua tingkap, tapi gua baling tak jauh, hanya jatuh betul2 dalam longkang kecik bersebelahan ngn kelas yg kat bawah.

5 saat selepas itu..

Boom kebabooooooooom!!! 3 kali bunyi dooo. Dan gua tersenyum bangga. Tapi malangnya senyuman gua tak sampai seminit pun, sebab budak kelas atas blok sebelah kua kelas ramai2 tunjuk kat kelas gua.

“tu! Tu! Budak kelas tu yg main!!” tiba2 sir saipul kua dari kelas tersebut. Weyh! Sir saipul siaaaaaaaaaa!! Bodoh sapa yg tak takut! Kaki pukul orang tuuu!!

Gampang.time tu memang gua tak sangka2 pasal yg gua taw dia takde pergi kursus,ney macam mana bley ada plak.fakkkkkkkkkkk!! jantung gua mula berdegup kencang. Sekencang sepakan CR time jarring gol lawan ngan FC Porto itu ari.

 2 3 4 saat lepas tu.. budak kelas sir saipul yg duk tunjuk2 ke arah aku tadi tu datang kat kelas gua sambil tanya sapa yg bakar mercun tadi. Mula2 memang gua buat rilek. Tapi lama2 gua terpaksa mengaku. Lalu gua pun ikut r diorang pegi msuk kelas diorang jumpa sir saipul.cibai dalam kelas budak darjah 6 sial gua kena.
Soal siasat bermula..

“kau yg main mercun ha?? Oww kau nak jadi gangster??”

Panggg!! Gua ditampar bertubi-tubi oleh sir saipul bertangan gergasi itu. Maka meleleh lar air mata gua.

“oww ni mercun kau ye? Meh sini aku nak bakar” mercun dikeluarkan sebatang demi sebatang dan satu diselitkan kat kolar baju gua, satu kat telinga, satu kat rambut dan satu kat mulut gua. Den satu lagi dia amek dia nak try bakar depan kelas. Maka time tu bermula satu adegan yg gua sendiri tak sangka gua bley cakap.

“taknak sir taknakk… saya taknak matiiiii” saya taknak matiiiii!!” -__-“

Budak2 kelas sumer dah gelak2. Gelak kepala hotak lu orang law dia bakar betul2 caner? Bangang.


Ok. Actually macam2 lagi gua kena ngn dia, tapi gua tak ingat dah, macam mana gua bley lepas pun gua tataw.

Ha lagi satu yg takleyh bla time darjah 5 gua ingat, dia masuk kelas gua.ajar apa entah.

Sir: "cow…"

Class: "cow.."

Sir: "cow apa..?"

Class: "cow lembu…"

Sir: "cow apa…??"

Class: "cow lembu…!"

Sir: "apa?? Kau panggil aku lembu???"

Dah sekor2 kena penampor. Gampang. Tak pergi surau kena pnampor.bawak sticker kat skolah kena pnampor.member gua bawak gamba ke cd blue ntah gua tak ingat, pun kena pnampor jugak. Duhhh.

Ujung taon.. kat perhimpunan.. tak ingat time darjah berapa.. lima agaknya.

Sir: "minggu ni adalah minggu terakhir saya bertugas kat sekolah ni, saya akan berpindah ke sekolah lain."

Budak2: "…………….
               ………………..
               ………………..
               ……………….."

Tiba2 bertepuk tangan secara spontan. Haha bapak nice glerr! Tak pernah law memana cikgu law cakap nak pindah kita orang tepuk tangan hepi2 tapi bila tme sir saipul.. pehh.. yeyyyyyyyyyyy yeyyyyyyyyyyyyyyy!!!!!!!!!  :D




*******

Ok, tu citer time skolah rendah. Dah time skolah menengah lak caner bro? lu dah jadi baik ke bro?
Oupppssssss… no no no no no nooooooo. Hahah! Boy is a still boy. :)

Form 1 ngan form 2 gua skolah petang. Lam 1 setengah cam tu lar.. so, maknanya.. bila skolah petang ni.. ada dua waktu, waktu zuhur sama waktu asar. Dan dua2 waktu ni jugak kami2 yg skolah petang ni diwajibkan untuk menunaikan solat berjemaah di surau meskipun surau tu kecik, tapi budak ramai giler? Takk.. buat lar 2 3 kali jemaah larr. Haperla lu orang. Selow!

Tapi yelah kan.. time form 1 form 2 dulu.. takdenya gua nak rajin2 smayang ni.. ikut memember.. nak beratur amek air smyang satu hal, nak cabut kasut satu hal. Der, dulu gua pakai high cut, leceh r nak cabut nak pakai balek ni sumer.. so tu sumer adalah antara alasan2 yg menyebabkan kita org slalu ponteng smayang.hm.


Time orang smayang kat surau, gua sumer duk mlepak kat teratak, bila cikgu datang buat2 nak tanggal kasut, haha cam siot kan.

Mula2 cam tu lar.. tapi lama2 ustaz ismail merangkak cikgu disiplin yang amat terkenal dengan kegarangan dan rotan beliau yg sentiasa bertukar akibat pecah menyebat budak hari2 telah perasan akan budak2 yg selalu malas nak pergi smayang neyh. Makanya beliau mula menjalankan OPS CARI PEMONTENG SURAU.hm. cara2nya?

Selepas zuhur atau selepas asar beliau akan masuk ke dalam setiap kelas sambil membawa senaskah Al-Quran dan mula menyoal budak2.

Ustaz: "ok. Siapa2 yg tak pergi smayang tadi sila keluar. Kamu semua jgn tipu. Siapa yg tipu saya suruh       kamu bersumpah junjung depan Quran ni."

Ok.da buat camtu memang gua keluar lar kan. Hm so apa lg. dah keluar ramai2 kat tepi kelas memasing dapatlah habuan memasing..





ni rotan ustaz.


 ustaz rotan macam ni!

Lepas tu insaf, JARANG2 ponteng smayang lagi. :D

******

Actually itu bukanlah kali pertama dan kali terakhir gua disebat oleh ustaz ismail, gua jugak pernah ponteng kelas. So kena lar sebat. Kena sebat depan pejabat yg bersebelahan dengan kelas memember dan juga bukan member gua.

Citer sal ponteng kelas gua paling selalu ponteng kelas time bahasa melayu dan sejarah form 4 form 5. Sebab2? Adalah kerana cikgu yg mengajar. Boring lar derr.. tapi kesian kat cikgu BM gua iaitu cikgu siti, walaupun dia marah2 sampai hempas buku kat atas meja dan jerit2, tapi takde sorang pun di antara kami yg berasa gentar. Kenapa ek? Entah, gua pun taktaw. Tapi sapa kenal cikgu siti mesti dia taw kenapa. :D

Law sejarah plak yg mengajarnya ialah cikgu nazri @ PCK. Owh apa itu PCK? Ye, PCK adalah pua chu kang. Haperla, itupun taktaw. Sebab2 digelar PCK? Sebab beliau beperwatakan seperti PCK lar.haha. dan sebab2 ponteng kelas beliau? KEBOSANAN. Dia pegang buku teks, dia baca. Dia bagi kertas cam modul lar camtu. Dia suh buat, next class dia nak check. Makanya.. gua dan memember selalu takde time kelas dia, gua pernah kua time dia tengah mnulis kat white board. Jahat kan? (walaupun gua ketua kelas). Tapi yg paling best dia takde nk denda2 org or anta nama kat pengetua bagai cam cikgu siti. Tu yg syok! :P

Jap2. Eh, cakap apa kelas yg gua tak pernah ponteng. Kelas kimia cikgu shukor pun gua pernah ponteng lar derr. Ok, melainkan kelas add math cikgu azliza. :)



******

Alaa stakat kesalahan ponteng kelas skali dua tu apa lar sgt kan.. gua pergi skolah pakai kasut yg dilarang, belt yg dilarang, seluar yg dilarang, cincin yg dilarang, rilekkkkkkkkkk jer. Sebab tu lar sampai kena dengan pengetua. Haha.

Ha lg kan,sepanjang sekolah menengah kat SMKDMM tu, law ada award sapa kena gunting rambut paling banyak, mesti gua menang punya. Betul beb. Start form 1 sampai form 5 entah gua tak ingat berapa kali gua kena. Ngan cikgu nobita, cikgu zahar, cikgu aziz, ustaz ana (unta) tapi yang paling byk skali ofcoz lar ngn ustaz ismail.

Gua pernah kena gunting dalam pejabat, depan pejabat , dalam kelas, tepi kelas, depan koperasi, time perhimpunan.. macam2. Tapi yg paling gua takleyh lupa time exam sejarah. Baru jer beberapa minit gua jawab sejarah kertas satu tiba2 ustaz ismail datang bawak gunting cari budak rambut panjang. Dan antara yg terkena adalah gua. Lu bayangkan, baru jer beberapa minit gua jawab exam tapi dan2 beliau gunting rambut gua! Weyh! Gua tgh jawab exam kot! Tgh duduk tgh jawab exam ni bro! bley?

Dah2, gua malas nk citer lg. menyirapp jer.

Tapi.. sapa pernah mulut dia kena cili ngan mak dia angkat tangan!! Hm.

rasa mulut kena cili macam ni.

No comments:

Post a Comment