mereka

kasi ikan makan.

11 September 2010

pakcik..nak balek dah!



1 syawal..bersamaan 10 september 2010.. dia buat dah..dia buat dah..aihh..time2pagi raya ney lar dia nak mai! Ugh. -_-“
Sesungguhnya demam di pagi raya memang sgt tak cun! Tapi xpa..berbekalkan semangat juang raya yang tinggi gua tetap bertekad untuk bangkit dari tidoq dan bersiap siap utk ke masjid menunaikan solat sunat aidilfitri meskipun hujan rintik2 membasahi bumi.
Destinasi dituju..masjid at-taqwa,pekan,Pahang darul  makmur.9 sengah setel.balek tdoq sampai smayang jumaat aku BURN! Haha.nais!
Bangon2,mandi2 siap2 dah hensem2 sumer baru kaki nk mlangkah kuaq dah ada tetamu mai.bermula dengan kazen2 gua,memember jaoh sampai lar yg dekat.ok.itu layan.tapi bler dah penat2 melayan tetamu yg xputus2 tambah lak dengan kepala yg berat,baru jerr gua nak landing sesaat dua..tetiba..
assalamualaikum…!!” kedengaran satu suara yg cukup gua taw baya mana mereka2 itu! Aduhh..dia mai dah..
bang,kita nak raya boleh?”
“ha sila2..masuk larh,tu ajak kengkawan tu masuk,meh2..” mempelawa dengan senyuman yg amat ikhlas. =)
Ada lar lima nam org yg mai,dah mai2 sumer amek port ats krusi,senyum2,bisik2 ape ntah aku pown tataw.pastu diam.arhh aku taw dah..aku tawh..ciss!!
eh bukak lar dik kuih tu,jgn malu2..mkn jer mana nak..wat jer cam umh abang..okeyh? abang nak p wat ayaq jap
sekoq2 spatah pown xmenjawab,nak bukak kuih pown cam segan2.
5 minit berlalu…..
abang,kiteorg nk balek dah
“ha ok2,jap eyh.. ha nah,ney duit raya abang kasi.jalan leklok eyh..”
terima kasih abang..uyy0o0ww..dua ringgit..tadi singget jer.yeyy2..boleh beli mercon!
-_-“

**********
Pergh,gua law dak halus ney dtg sumpah cam malas gler gua nak layan kowt.gua taw dah,ayaq minom stegoq dua,kuih seulas dua..pastu buat muka cam tak tahan nak bla.makan sepah2..
Tapi tu arh,gua nak marah rasa xsampai ati..pasal gua pown pernah melalalui pengalaman cam diorang jugak..tapi dulu gua lagi style..xmaen ar p raya ramai2 neyh..income kurang ar der..gua ingat lagi,dari pagi bawak larh ke petang,gua dengan bergaya akan melangkah ke rumah jiran2 sampai larh yang bukan jiran untuk beraya.
Wey dulu jalan kaki jer der..beskal law ada baru naik.gua besa p dua org jer camtu..asal berdua ja?haaa..law p sikit org..mesti dpt lebih punya..itu hat duk lam kpala lar.tapi betol gak.gua tgk memember gua hat pegi reramai majority dapat pown stakat lima kupang,singget..erkkkk..lambat nak kaya cam turh..law p berdua harapan nak dpt byk tu tinggi..tobat xtipu habaq ang! Gua paling cikai dapat gak singget..agak2 duit singget dah abis,dapat dua ingget.nak2 time dulu2 ang ingat dak bank ada wat kuaq duit kertas dua ingget? Perghh time tu memang masyuk.mane tak nye..law 20 umah gua p,tak kurang 9 10 buah umah komfom kasi dua ingget punya.haha.
Lagi dulu nak p beraya ney bkn p sebarangan umh..pilh dulu bai..xmain ar umh yg cikai2 neyh..nak p umh yg besaq2 ja..konon2 bleyh dapat lebih lar ye x.hmm tapi haram..sama ja..aih.
Dan bagi gua..beraya ney bkn larh hanya pada hari raya pertama saja,pasal kalau boleh sebulan syawal tu gua nak p braya umh org.tapi tdk lar sampai sbulan..gua ingat paling lama pon sminggu jer kowt.dah hari pertama kedua ketiga maybe ok lagi kowt org nak mlayan,tapi law dah masuk hat lepas2 tu..siboq nak p gegaq jugak umh org..mampuih org nk layan dak?hah tapi adakah gua peduli akan suma itu?owh tidak sama skali..syawal itu sbulan.jadi,gua harus memanfaatkannya selama mana yg termampu.
Jap,ney ang ingat gua p umh yg aku knai ja ka?haha ang silap lar der..FYI,90% umh yg gua p,suma guia xknai pown..alaa..besa lar..time2 ney lar nak rapatkan silatulrahim..ye x?
Setibanya di lokasi..bagi2 salam sampi puluh kali xpown sampai tuan umh kuaq,masuk2 minom ayaq stengah gelas,duk lepak 5 minit pastu..
pakcik,kami nak balik dah.”
Dah dapat duit,kuaq umh,laju2 chek duit kaler apa,angpaw dah masuk longkang,agk dapt lima kupang ja,mulut dah mula maki2.. =D
Giler ang penat2 jalan kaki tengahari buta dpt lima kupang ja.at least bagi ar duit kertas..ye x?a..po lar.
Ha dulu law dapat seratus tu dah kira byk dah..uiiii..seratus tu..dah sminggu raya mesti ada kwn2 duk tanya..ang dpt brapa dah duit raya?memaseng duk nyembang sal duit raya,sapa paling byk dpt,kira dia ar yg paling otai.
Tapi seingat gua apa yg paling best habaq ang,bila p umh org yg malas nk mlayan gua suma..baru ja sampai pintu pagaq,dah tanya..
ney makcik  bagi duit raya terus ja boleyh?
Huhhh..sumpah org2 sebegini amat larh style kerana mereka amatlah memahami akan kehendak gua suma..xpayah nak penat duk lama2 blakon mkn minom semata mata kerana lima kupang!

**********
Makanya..gua sangat lah xsampai ati nak marah jika ada dak2 halus yg mai dtg baraya kt umh gua walaupun umah gua akan besepah sepah.kerana meraka..hanya meneruskan generasi gua2 dulu.lagipon..tetamu itu adalah rezeki..dan jgnlah sesekali ang rasa mereka hanya menyusahkan ang.
P/s: sambutlah tetamu2 kecil ang dengan senyuman yg ikhlas.selamat hari raya. =)


No comments:

Post a Comment