mereka

kasi ikan makan.

11 March 2012

ada babak-babak perlahan antara aku dan gadis itu.

11 march 2012, Ahad, Berjaya Times Square, Kuala Lumpur.

sedang aku berseorangan melilau-lilau atau berpelesiran tanpa arah tuju. Ya, seorang diri. Tanpa teman. Ah aku memang sudah biasa ke sana ke mari seorang diri tanpa teman. Mungkin begini lebih baik. Kerna jika berdua, bertiga, berempat atau berlapan, mungkin karenahnya akan jadi banyak. Mahu yang itu mahu yang ini. Ke situ, ke sini. Makanya aku lebih suka untuk memilih berseorangan.

aku turun ke ground floor. niat di hati nak perkena chicken lemon fried rice kat medan selera taste of asia. di meja makan, sedang aku menikmati chicken lemon fried rice yang aku pesan, tiba-tiba degup jantungku bagai terhenti. Juga gerak lakuku. Pegun. Di paling kiri muka aku kelihatan seorang gadis paling manis sedang duduk berduaan dengan teman lelakinya. Aku sempat pandang. Satu saat saja. Tapi aku nak pandang lagi sekali wajah gadis manis itu. Sungguh manis. Berkaca mata, bertudung litup, kulit putih melepak paras kacukan pan-asian, dan pada anggaranku, mungkin umurnya lebih kurang sebaya denganku.

Okay, aku nak pandang lagi sekali. Aku tak kira. Mintak-mintak dia tak pandang aku. Ah damn, dia pun pandang aku? Ahh. Apa perlu aku lakukan ni? Tapi aku tak begitu saja mengalihkan pandangan. Dia juga begitu. Mata kami terkunci. Lama. Lima saat aku hitung. Dan tiba-tiba, ada babak-babak perlahan terjadi. Angin kipas yang entah dari mana datangnya menerbangkan liuk lentok rambut aku yang panjangnya sedikit cuma. Cerita teman lelakinya yang asyik kepadanya langsung tak dihiraukannya. Matanya masih kepada aku. Ahh, dan aku kalah, ternyata kau lebih hebat. Degupan jantung aku cuba kembali kepada kelajuan normal. Sial, mungkin jika dia berseorangan seperti mana aku, mungkin aku sudah mengambil langkah yang seterusnya.

Hai gadis manis, siapa nama? mahu aku temankan? atau menari denganku? Selambe.

Habis.

Point satu: seorang gadis cantik yang sedang bersama teman lelakinya, dan sedang asyik erat berpegangan tangan, tapi masih mampu untuk main mata dengan lelaki stranger yang keseorangan.

Point dua: aku sudah mula kurang percaya pada gadis cantik. Tak kira kampung atau bandar. Sama saja. Mereka mudah melompat pada hati yang lain.

Point tiga: hati-hati sayang.

8 comments:

  1. betol amar...
    aku setuju...

    ReplyDelete
  2. ade org usha kau ye? ciss..berani men mata..

    ReplyDelete
  3. pergi times square buat menda? jauh tuuuu. ish ish ish.

    ReplyDelete
    Replies
    1. gua memang kalau makan tengah hari makan kat kl. tak makan dekat2 ngan rumah ni. hm.

      Delete