mereka

kasi ikan makan.

16 November 2011

perkara-perkaran di dalam perkahwinan yg sedikit memusykilkan gua.

sesungguhnya, perkahwinan itu sesuatu yang indah dan suci, ianya mengikat tali persaudaraan dan silatulrahim di anrata dua jiwa, dan dua keluarga. dan yg paling penting, perkahwinan adalah satu cara untuk menghalkan sesuatu pehubungan.


namun begitu, ada beberapa perkara yg sedikit memusykilkan gua di dalam majlis perkahwinan masyarakat kita.


(i) pertama sekali ialah "majlis membatalkan air sembahyang". sebenarnyam gua agak tertanya-tanya mengapa majlis sebegini perlu diwarwarkan. ya, memang pada dasarnya apabila pengantin itu bersalaman, memang automatiknya air sembahyang akan terbatal. tapi apabila sampai ada seseorang yang announce untuk majlis sebegini, ianya seperti aneh.siap pakai DJ lagi.

"ya kini tibalah saat yg dinanti-nanti oleh kedua-dua keluarga iaitu majlis membatalkan air sembahyang"

kan. walhal dalam islam itu sendiri ada menyebut, sebaik-baiknya kekalkanlah air sembahyang itu selama yg boleh. tapi kita? ianya tidak salah, cuma bagi gua mungkin majlis sebegini tidak perlu diwarwarkan ataupun mugkin lebih baik ditukar nama.

(ii) keduanya ialah tentang hantaran perkahwinan. di dalam masyarakat kita, sudah menjadi adat sejak dahulu lagi yang mana hantaran mestilah mengikut bilangan yg telah ditetapkan. sebagai contoh, jika pihak lelaki menghantar dengan 7 dulang, maka pihak perempuan perlu membalasnya dengan 9 dulang. ianya sudah seperti menjadi perkara yg wajib untuk dipatuhi. sebenarnya, itu hanyalah adat masyarakat kita sahaja. ini kerana hantaran pada dasarnya adalah sebagai hadiah atau sedekah. berapa-berapa pun yg dihantar, tidak menjadi masalah sebenarnya. yg paling penting, mengikit kemampuan.

seterusnya berkaitan soal wang hantaran. wang hantaran sebenarnya ialah satu hadiah ikhlas dari pengantin lelaki kepada pengantin perempuan yg telah menjadi budaya dalam masyarakat kita. dari itu, ia tidaklah diwajibkan seperti mas kahwin yg diberi oleh suami kepada isterinya dengan sebab perkahwinan.
sayangnya, kini wang hantaran telah menjadi kemuncak sesuatu perkahwinan yg sepatutnya akad nikah. ini disebabkan, masyarakat telah mengiktirafnya sebagai "darjat kemampuan" pihak pengantin lelaki dan "kehebatan" sesuatu majlis perkahwinan itu.
semakin tinggi jumlah hantaran yg diberikan, maka semakin gah kedudukan mempelai sekeluarga di mata masyarakat. ini secara tidak langsung menimbulkan perasaan riak dan menunjuk-nunjuk dalam masyarakat sehingga menghilangkan sifat keserdehanaan yg dituntut agama. 
kalau benar-benar berkemampuan, tidak ada salahnya untuk mengadakan majlis secra besar-besaran dan meletakkan nilai wang hantaran yg tinggi. akan tetapi jika sebaliknya, ia menjadi satu bebanan dan boleh menyebabkan sampai ada yg terpaksa berhutang, bergolok bergadai atau mugkin mendapatkan wang dengan cara yg salah. maka lebih afdal jika melakukan kenduri dan meletakkan jumlah hantaran yg sederhana dan mengikut kemampuan untuk kesejahteraan semua pihak.
dalam hal ini, masyarakat terutama ibu bapa perlu lebih bertanggungjawab dan tidak perlulah mengikut trend yg menyimpang dari matlamat sebenar dalam soal nikah kahwin. mereka juga perlu sedar, perkahwinan yg dibina adalah untuk jangka masa panjang. bergolok bergadai hanya kerana satu majlis perkahwinan hanya akan membawa kemudaratan yg boleh merosak keharmonian rumah tangga,
masyarakat kita perlu mengubah minda terhadap wang hantaran kerana dalam masa jangka panjang. jumlah hantaran yg tinggi hanya akan mengurangkan jumlah individu yg ingin berkahwin dan mendorong kepada gejala sosial. pendek kata, ukur baju di badan sendiri, dan tepuk dada, tanyalah selera.
"Perkahwinan bukan masa tunjuk keegoan tetapi penyatuan dua jiwa."

No comments:

Post a Comment