mereka

kasi ikan makan.

10 November 2011

aku sendiri pun belum pasti samada aku mampu tersenyum atau tidak.


setelah sekian lama..
ada satu soalan yang dituju pada aku.
satu soalan yang tak pernah aku sangka.
dan datang dari orang yang tak pernah aku sangka.
juga soalan yang aku tak mampu untuk jawab.

apa yang mampu aku lakukan adalah,
terdiam, dan terkelu.

tapi sebenarnya otak aku sudah menjawabnya
cuma mulut aku yang tak mampu berkata.
gila!

bila aku diam, si penanya soalan pun turut diam.
seolah faham akan makna.
tapi tak lama.
kerana solan itu datang lagi.
tapi kali ini, aku paksa mulut aku untuk berkata.
walau payahnya hanya aku yang tahu.

aku harus rasional
aku harus positif
makanya aku terima dan berkata "ya".
dan itu membuatkan si penanya menangis dan tersenyum.

ah lantaklah, yang aku tahu, sedikit hari lagi aku akan punya kehidupan baru.
samada aku mampu tersenyum atau tidak, aku sendiri pun belum pasti lagi.
tapi apa yang pasti, aku akan cuba untuk senyum dan gembira.

"ya Tuhanku, andai ini takdirnya, andai ini kesudahannya, dan andai ini adalah yang terbaik,
maka aku terimanya dengan redha. aku mohon moga Kau permudahkan segala urusan kami
dan Kau berkatilah segalanya. Amin."

No comments:

Post a Comment