mereka

kasi ikan makan.

06 August 2013

kehadapan buat kedua ibu dan bapa patik, adik, abang, kakak, saudara mara, kekasih, teman-teman, lovers and haters.

di sini ingin sekali patik memohon ampun dan maaf di atas ketidak punyaan waktu yang cukup terhadap kalian. yelah, patik ini seorang businessman, kerja patik menuntut patik memberikan komitmen dua ratus percent terhadap kerja patik. patik bukan pekerja gomen atau swasta yang mana hanya bekerja 6 7 hari seminggu dan waktu kerja 8 hingga 5 petang. bukan.

disebabkan minat patik yang mendalam terhadap business makanya patik sanggup mengorbankan kerjaya patik sebagai marine surveyor dan concentrate hanya pada business. patik mula dari kosong. dari bawah. dengan berkat kesungguhan usaha dan doa patik, dan setelah mengharungi detik-detik payah yang bermacam-macam, mencuba itu dan ini, akhirnya patik berjaya.

patik pernah punya rumah sendiri, dan mampu berbelanja beratus ratus sehari. hingga patik juga pernah memiliki dining sendiri. bayangkan pada usia 22 tahun patik sudah punya dining sendiri. dining patik terletak di laman seri business park shah alam. patik pernah jadi yang bukan calang-calang. satu laman seri kenal patik. patik bangga.

tapi yang namanya gula itu manisnya tidak lama. dan yang namanya manusia itu hatinya juga tidak sama warnanya. - -

dependekkan cerita, sejak dua tiga bulan yang lepas patik memulakan business yang lain. hampir berjaya. hampir saja. jika mengikut pada perancangannya. tapi juga yang selalu dikata yang cerah itu tidak semestinya sampai ke petang.

disebabkan sedikit kebodohan patik sendiri dan membiarkan nama patik diguna segala, maka patik dianiaya. patik tiba-tiba jatuh. patik dicari, patik dituduhnya menipu itu dan ini.

lalu patik di issue berbagai tuntutan dan saman. patik dikena tindakan dan diarah membayar sejumlah wang yang jumlahnya sungguh patik tidak mampu.

dan jika tidak, patik dikena lima tahun penjara, denda seratus ribu ringgit dan lima kali sebatan. sungguh, patik terkena. diugut dicari jadi mainan. hingga ada yang menunggu di rumah bonda mencari patik.

demi Tuhan, patik tidak pernah patik rasakan sebegini macam. demi nyawa, segala harta yang ada nilainya patik "tunaikan". kereta patik korbankan, motor, handphone, sepatu, jam tangan, segala yang boleh patik "tunaikan".

malah terpaksa patik tebalkan muka meminjam sini dan sana. dan demi Tuhan juga, jika ikutkan hati, sumpah takkan patik berbuat demikian. tapi apakan demi nyawa dan demi keterpaksaan, patik rela walau maruah patik dijatuh. malunya meminta-minta usah dikata.

maka maafkan patik kepada sesiapa yang tersusah kerna patik. maafkan patik. demi Tuhan maafkan patik.

namun patik bersyukur kerna masih ada yang sudi membantu, terutama ibu dan bapa patik. cuma tidak perlulah patik ceritakan bagaimana cara mereka cuba membantu patik.

dan patik juga tetap bersyukur kerna walau dengan apa yang terjadi, ini membuatkan patik lebih sedar akan khilaf patik pada semua. khilaf patik Tuhan, khilaf patik pada kedua ibu dan bapa patik, dan khilaf patik pada semua.

pada Tuhan, mungkin patik lalai, maka sekarang patik sedar dan ini membutakan patik lebih mendekatkan diri terhadap Nya.

pada ibu bapa dan keluarga, mungkin patik sedikit lupa akan tanggungjawab yang patut patik laksanakan, maka sekarang patik bertekad akan cuba merubah segala.

ah, seumur hidup patik, ini ramadan yang paling panjang dan paling sukar patik lalui. juga pengalaman yang demi Tuhan tidak akan patik lupa walau sampai bila-bila.

sesungguhnya aturan Tuhan ini tidak perlu dipertikaikan. ada masa yang di atas dan ada pula masa yang di bawah. dan sekarang patik berada betul-betul yang dibawah. yang dibawah sekali. patik cuma perlu redha dan teruskan perjuangan hidup.

terlalu banyak pengalaman dan pengajaran yang patik peroleh.
ingat Tuhan bukan hanya pada waktu kita susah. jangan pernah diabai tanggungjawab terhadap kedua ibu bapa dan keluarga. akhirnya, never trust people.

pabila senang, yang tak kenal jadi kawan, yang tak pernah peduli jadi saudara. tapi pabila jatuh, yang kawan jadi asing, yang paling kau harapkan jadi menjauh.

yang jadi tangan kaki untuk tolak terajang untuk jatuh itu banyak, tapi nak dicari tangan kaki yang menghulur mengajak ke atas semula itu usahlah dicari. usahlah.

patik sekarang sedang jatuh terduduk terjelepuk tertiarap tertonggeng.

tapi patik mahu bangun semula, cuma tolong jangan sepak terajang patik. biar patik bangun sendiri.


4 comments:

  1. pilih bisnes yg kena dgn jiwa, nnt kita akan enjoy dan bersemangat. jgn give up.
    enjoy your life

    ReplyDelete
  2. Anonymous : yes. dengan jiwa. dan dengan orang yang betul. thanks, Anonymous.

    ReplyDelete